Voor het eerst een daling in het aantal internetaankopen
Voor het eerst sinds de doorbraak van internetwinkelen is het aantal internetaankopen gedaald. Uit de cijfers van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van webwinkels, blijkt dat Nederlands minder producten online hebben gekocht en dat ze weer vaker naar de winkelstraat gaan. "We gaan weer terug naar het oude normaal."
Volgens Thuiswinkel en marktonderzoeksinstituut GfK deden Nederlanders vorig jaar 347 miljoen aankopen online, dat is 5 procent minder dan in 2021 tijdens corona. We gaven daar toen door de sterk gestegen prijzen 33,3 miljard euro aan uit, dat is zelfs 9 procent meer dan afgelopen jaar. In de cijfers zitten wel ook de online verkopen van winkeliers die zowel in de winkelstraat als op internet actief zijn.
Vooral het aantal online verkopen van producten zoals kleding of elektronica daalt. Vorig jaar werd 10 procent minder producten verkocht dan in 2021. We gaven daar in totaal 21,2 miljard aan uit, 1,5 miljard minder dan in 2021. Alleen bij voedingsmiddelen, vooral via websupers, steeg het aantal aankopen.
Ook webgiganten zoals Bol.com en Coolblue zien hun cijfers dalen. De electronicaspecialist belandde zelfs in de rode cijfers en gaat versneld nog eens vijf fysieke winkels openen.
Winkelstraat
In de winkels dalen de omzetten ook, maar veel minder hard dan online. Voor het eerst daalt dan ook het aandeel van internetaankopen in onze totale uitgaven, van 13 procent in 2021 naar 12 procent nu. De rest kopen we in de winkels. Mensen willen elkaar toch graag ontmoeten en producten ruiken, voelen en vasthouden. Daarom zullen goede winkels op goede plekken altijd blijven bestaan. Onlangs bleek al dat consumenten weer steeds meer naar de winkels gaan. Lees hier dat volledige artikel.
Geen webwinkelcrisis
Toch is nog geen sprake van een webwinkelcrisis. De daling is namelijk afgezet tegen 2021, toen mensen vanwege corona veel via internet kochten. "Mensen zijn nog steeds gewend aan online winkelen." De cijfers over 2022 liggen namelijk wel hoger dan in pre-corona jaar 2019, toen in totaal 26,2 miljard online werd uitgegeven. Dat bewijst dat online winkelen een blijvertje is, maar gecombineerd met de winkelstraat.