27/11/2025 | Leestijd 4 minuten

‘Bye Bye Bye, Black Friday!’ 7 coole Green Friday-initiatieven

De essentie van Green Friday? ‘De toekomst van mode ligt niet in eindeloze productie, maar in creativiteit met wat er al is’. Het zijn rake woorden van Cecile Scheele, oprichter van Dutch Sustainable Fashion Week op Duurzaam-ondernemen. Want koopjesfestijn Black Friday in november steeds meer tegengas van zijn milieubewuste zusje: Green Friday. Wat gebeurt er voor moois op 28 november 2025 in retailland?  

‘Bye Bye Bye, Black Friday!’ 7 coole Green Friday-initiatieven

Green Friday? Consuminderen
De feestmaand december vraagt al zó veel van de pinpas: etentjes, cadeaus, feestjes, borrels… glitterjurken, lakschoenen, kerstcadeautjes, tafellinnen — meer, meer, meer. En precies in die aanzwellende koopdruk verschijnt het uit Amerika overgewaaide Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving. Niet alleen berucht vanwege massaproductie en de impact op mens, dier en milieu, maar ook door die bekende filmpjes waarin mensen in de VS massaal de winkels in stormen. Gelukkig staat daar al een paar jaar een duurzame tegenbeweging naast: Green Friday. Steeds meer merken — van grote spelers als Bever tot kleine winkels en kringloopinitiatieven — haken enthousiast aan.

Green Friday-initiatieven:

  1. Dille & Kamille: Geen klantenservice maar een Plantenservice bij het bekende lifestyle- en interieurmerk. Op vrijdag 28 november sluit Dille & Kamille de winkels en de webshop. In plaats daarvan deelt het op Green Friday gratis bloemen- en kruidenzaden uit
  2. Bever: de grote Nederlandse outdoor- en outdoorkledingretailer kiest voor Future Fridays: want waarom zou je die mooie wintersportjas niet laten repareren in plaats van een nieuwe kopen?
  3. 2Switch Duiven & 2Switch Westervoort: twee circulaire kringloopwinkels, pakken Green Friday warm en lokaal aan. Geen korting, maar juist iets teruggeven: wie herbruikbare spullen inlevert, krijgt een zakje groeipapier met bloemzaadjes mee
  4. Trees for All: plant een boom! De landelijke natuur- en bosaanplantstichting roept consumenten én ondernemers op om de koopkoorts een dag te laten voor wat het is
  5. Gemeente Amsterdam: heeft een geweldige handige website. Probeer bijvoorbeeld de Green Friday Check: vijf simpele vragen die als een klein kompas werken. De pagina verwijst bovendien naar ruilinitiatieven, kledingbibliotheken, Repair Cafés en duurzame pop-ups
  6. Global Goals Alkmaar: het lokale duurzaamheidsplatform van de stad pakt het speels maar duidelijk aan: inwoners worden aangemoedigd om níet te kopen maar te kiezen voor repareren, lenen, ruilen — of gewoon even niets
  7. Tally-Ho: een Nederlandse modeketen voor duurzame merken vierde deze herfst al Tallly Green Week: een groen modefeest vol upcycled en pre-loved items, en kondigt ook op Instagram vrolijk aan mee te doen aan Green Friday

Black Friday: nepkortingen
Black Friday heeft sowieso al een zwart randje, mede door iets minder zichtbaars: nepkortingen. Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat prijzen soms eerst op mysterieuze wijze worden verhoogd en daarna als korting gepresenteerd.  

De gids in het groene landschap
Minder koopdruk, meer betekenis: dat maakt werken in de winkel uiteindelijk alleen maar leuker én waardevoller. Want als winkelmedewerker ben je veel meer dan iemand die afrekent: je bent de gids op de winkelvloer. Jij helpt klanten navigeren tussen verleiding en behoefte, tussen impulsaankoop en iets dat écht bij ze past. Een rustpunt in de drukte, met advies dat verder gaat dan “waar hangt het?”. Juist daardoor krijgt jouw werk diepgang én impact.