Solliciteren

Een belangrijk punt voor iedere winkel en bedrijf is het solliciteren. Voor zowel werkgevers als toekomstige werknemers is dit een cruciaal punt om te bepalen of het goede match is tussen werknemer en het bedrijf. De detailhandel is een sector met specifieke eisen voor toekomstige werknemers, gericht op de houding naar de consument. Deze branche staat immers in direct contact met de consument, waardoor sociale, communicatieve en organisatorische vaardigheden van groot belang zijn om het bedrijf op een goede manier te vertegenwoordigen.

Solliciteren in de retailbranche detailhandel

Sollicitatieprocedure

Van vacatures bij groothandels tot vacatures voor de detailhandel, sollicitatieprocedures doorlopen vaak dezelfde route:

  • Het solliciteren begint met het plaatsen van een vacature door een bedrijf of winkel;
  • Hierna sturen sollicitanten hun sollicitatiebrief en motivatiebrief op;
  • Daarna vinden vaak één of twee sollicitatiegesprekken plaats. Tijdens deze gesprekken maken de werkgever en toekomstige werknemer kennis, wordt de functie toegelicht en worden de kwaliteiten en relevante werkervaringen van de sollicitant besproken;
  • Na het selecteren van een sollicitant vindt er vaak ook nog een arbeidsvoorwaardengesprek plaats waarin de arbeidsvoorwaarden en het salaris worden besproken.

De sollicitatieprocedure bestaat dus niet alleen uit het schrijven en lezen van brieven, juist het gespreksonderdeel is erg belangrijk. Uit gesprekken kunnen werkgevers goed opmaken of een sollicitant de juiste kwalificaties heeft en binnen het bedrijf past.
 

Solliciteren in de detailhandel

Hoewel de sollicitatieprocedure in de meeste branches op grofweg dezelfde manier verloopt, zijn werkgevers van verschillende branches natuurlijk op zoek naar verschillende kwaliteiten in hun toekomstige werknemers en voor specifieke functies. Voor het werken in de retail zijn goede communicatieve vaardigheden, een passie voor het product, secuur werken, flexibiliteit en een goede conditie belangrijke eigenschappen.