Consumenten gaan vooral voor kleding en schoenen naar de winkels
Sinds alle coronamaatregelen zijn opgeheven, gaan consumenten weer vaker naar kleding- en schoenenwinkels. Hierdoor zagen ondernemers in de winkelstraat hun omzet het afgelopen jaar stijgen. Volgens INretail waren herenkleding- en schoenen de grootste omzetgroeiers.
Wat ook heeft meegespeeld in de hogere omzetresultaten, is dat winkeliers minder hebben ingezet op acties en promoties en er sprake is van een lichte stijging van de gemiddelde verkoopprijs.
Fysiek vs online
Voor kledingwinkels steeg de gemiddelde omzet met 14%, voor die van schoenenwinkels met 12%. Voor het online verkopen was er juist sprake van een omzetdaling: 16% in mode en 12% in schoenen. Dat heeft mogelijk te maken met het opheffen van de coronamaatregelen. Kleding- en schoenenwinkels mochten in januari vorig jaar weer volledig open na de laatste lockdown. Het totaal aantal transacties in de winkels steeg met 13% en het aantal verkochte artikelen met 9%. Consumenten gaven in 2022 per aankoop ook gemiddeld meer uit dan het jaar daarvoor.
Omzetgroeiers
De grootste omzetgroeiers waren de herenkleding- en schoenen. De omzet van herenkleding steeg met 19%, die van herenschoenen met 12%. Daarnaast behaalden ook dameskleding (+12%) en dameschoenen (+6%) een mooie omzetstijging, net zoals de kinderkleding (+10%) en kinderschoenen (+6%). Volgens INretail is de omzetstijging van herenschoenen te verklaren door de inhaalslag die mannen maken na het lange thuiswerken, waarbij er minder aandacht was voor welke schoenen zij droegen.