23/11/2022 | Leestijd 4 minuten

Shapewear draait miljarden omzet per jaar

Skims

“Shapewear zit in de lift!”, zo merkte Nathalie Wouters in haar artikel in NRC op. De naadloze ondergoedmode staat jaarlijks garant voor een miljardenomzet. Skims, het label van Kim Kardashian, heeft de markt van moderne shapewear volledig op zijn kop gezet. Deze producten zijn niet bedoeld om dunner te lijken, maar om lekker in je vel te zitten, welke vorm dat vel ook mag hebben.

Shapewear draait miljarden omzet per jaar

3,2 miljard omzet

In 2019 veranderde Kim Kardashian de markt van shapewear met Skims. Het label – inmiddels goed voor een geschatte 3,2 miljard dollar - verkoopt alle denkbare maten en kleuren aan nauwsluitende kleding: van nude tot fuchsiaroze. Ook zangeres en drievoudig Grammy-winnares Lizzo lanceerde dit voorjaar het kittige shapewear-merk Yitty.

Hoezo ‘corrigerend’?

Kim Kardashian en Lizzo geven een nieuwe draai aan het concept shapewear. Want toen in 2000 de broekjes van Spanx werden gepromoot door sterren als Oprah Winfrey en Beyoncé, spraken we nog van ‘corrigerend ondergoed’. De term wordt nu als achterhaald beschouwd, omdat het suggereert dat er iets te ‘corrigeren’ valt dat van zichzelf niet goed genoeg zou zijn. Shapewear was bovendien iets beschamends. Kijk maar naar de film Bridget Jones’s Diary uit 2001, waarin het hoofdpersonage haar ‘gigantische’ vleeskleurige onderbroek probeerde te verbergen voor haar date.

Shapewear anno 2022/2023

Ruim twintig jaar later, houden we er een ander wereldbeeld op na. De moderne shapewear is niet langer bedoeld om vrouwen in een ongemakkelijke mal te duwen van een zandloperfiguur, maar om comfort te bieden. Kleding komt bovendien mooier uit op een gladde ondergrond; althans, dat is de gedachte. De strakke designs accentueren het figuur. Of dat nu lang, kort, atletisch of rond is. De modellen van Skims en Yitty zijn te bewonderen in alle vormen en maten. Kim Kardashian en Lizzo lijken hiermee uit te stralen dat elk lichaam gevierd mag worden. Slanker lijken, is dus niet per definitie het doel.

Shapewear om te showen

Ook interessant: shapewear hoeft klaarblijkelijk niet meer verstopt te worden, het is iets om te laten zien. Kim Kardashian presenteert Skims als shapewear met allure, die niet zou misstaan op een cocktailparty. Zie ook de spetterende neonkleuren en opvallende designs van Yitty. Of de ‘body’ van Wolford, die het afgelopen jaar ‘viral’ ging op TikTok. Hoezo ‘ondergoed’? Een jeans of paar sneakers eronder en deze items zijn een outfit op zichzelf.

Shapewear in de winkel

Voor jou als retail-medewerker ligt er een uitdaging om de klant nieuwsgierig en enthousiast te maken over shapewear als product. Let op, want lichaamsbouw is een precair onderwerp. Als de klant huiverig is om een strak jurkje te proberen – omdat het ‘tekent’ – kun je vertellen hoe populair shapewear aan het worden is en dat kleding veel beter uitkomt op naadloos ondergoed zonder details zoals kant, beugels en strikjes.

Impulsaankoop

Shapewear kan ook een ideaal product zijn om in de buurt van de kassa te verkopen. Zodra een klant bijvoorbeeld net een zijden blouse of tricot pantalon afrekent, kun je haar meteen vragen of ze al een bijpassende naadloze beha of onderbroek in huis heeft. Je zult versteld staan hoe weinig consumenten het juiste ondergoed in huis hebben.  

Meer weten?

Werk je in de mode en wil je je kennis over kledingproducten en materialen nog wel iets willen verbreden? DETEX biedt diverse trainingen en cursussen aan voor de medewerkers in de retail.

Meer info