03/06/2025 | Leestijd 3 minuten

Sterk leiderschap, sterk team

Of je nou al jaren (store)manager bent, net begint als assistent, of gewoon lekker je werk doet op de winkelvloer: we werken allemaal samen om de winkel draaiende te houden. Dan is het fijn als er duidelijkheid is, als je je gehoord voelt én als je weet wat er van je verwacht wordt. Goed leiderschap is dan essentieel. Maar hoe doe je dat?

Sterk leiderschap, sterk team

Het zijn best hectische tijden als je in een winkel werkt: het is druk, vaak is er te weinig personeels en klanten zijn veeleisend. Dan maakt een goede leidinggevende echt het verschil. Iemand die het overzicht houdt, helpt bij vragen, eerlijk is en zorgt dat iedereen goed kan werken.

Want goed leiderschap is meer dan alleen vanaf de zijlijn aansturen. Een sterke leider heeft een aantal onmisbare eigenschappen, zoals:

  • oog voor de mensen en wat zij nodig hebben om goed te kunnen werken;
  • samen kijken hoe iemand kan groeien in het werk;
  • zorgen voor een fijne sfeer op de werkvloer;
  • én, bouwen aan trots: haal samen met het hele team de resultaten waar je blij van wordt

Alle ballen hoog

Voor leidinggevenden is dat soms een uitdaging, want je hebt veel ballen in de lucht te houden. Maar juist door tijd te maken voor je mensen, bouw je een sterker team. En voor medewerkers geldt: spreek je uit, geef aan wat je nodig hebt, en weet dat jouw rol net zo belangrijk is. Want goed samenwerken begint met vertrouwen van beide kanten.

Drie praktische tips

Ben jij die leidinggevende met het hele team de beste prestatie Wil halen? Dit zijn drie praktische tips voor een soepele samenwerking.

  1. Begin de dag met een korte check-in
    Neem 5 minuten aan het begin van de dag om samen door te nemen wat er speelt: wie doet wat, zijn er bijzonderheden, en hoe zit iedereen erbij? Het zorgt voor overzicht, betrokkenheid én een goede sfeer.
  2. Maak van feedback iets kleins en normaals
    Spreek af dat je elkaar regelmatig iets teruggeeft, bijvoorbeeld: “Wat fijn dat je mij net hielp bij die klant,” of “Misschien werkt het sneller als we het zo proberen.” Zo bouw je aan een open en positief team.
  3. Vier kleine successen samen
    Heeft iemand een lastige klant goed geholpen? Is er een mooie verkoop gemaakt? Sta daar even bij stil. Een high five, een kort applausje of iets lekkers aan het eind van de dag: waardering motiveert.

Leidinggeven leer je stap voor stap

Goed leidinggeven is een vaardigheid. En net als bij verkopen of plannen, kun je daarin steeds beter worden. Door te luisteren naar je team, feedback te vragen en open te staan voor nieuwe ideeën, groei je als leidinggevende en heel belangrijk: groeit je team met je mee.

Aan de slag!

Wat kun jij vandaag doen om het werk voor jezelf of een collega net iets makkelijker te maken? Een klein gebaar, een open gesprek of een luisterend oor kan al veel verschil maken. Zo zorgen we samen voor een winkel waar het fijn werken is en waar klanten graag komen.