Wij plezier zij plezier
Werken in een winkel deed je vroeger (de periode van voor de IPad) als je geen diploma’s had, of niet wist wat je moest gaan doen. Vandaag doe je het waarschijnlijk omdat je niet beter weet. Ik voorspel je, de komende jaren kiezen mensen zeer overtuigd voor het werken in een winkel.

Door Harry Bijl
Waar zit het plezier voor jullie?
De winkel heeft naast super verkopers ook andere kanjers nodig. In een competitief team werken mensen met specifieke kennis en vaardigheden. Eigenaren en managers zullen steeds meer ruime geven om zelfstandig te kunnen werken. Teams weten waarom en hoe ze dingen het beste kunnen organiseren en aanpakken. Het is heerlijk om samen te werken met enthousiaste geestverwanten. Zij zijn ook professionals en bedreven in een bepaald vakgebied. (Verkoop, verkoop- en klant analyses, klantcontacten, visual merchandise, logistiek, marketing, etc.)
Klanten kiezen hun winkels steeds bewuster uit. Ze hebben al op Internet rondgekeken en komen dan bewust (weer) naar jullie winkel. Waarschijnlijk juist omdat jij en je teamgenoten er werken. ‘Klanten zijn mensen zoals jij en ik, die vanuit hun positieve emoties bedrijven de verkoop gunnen.’ Als je deze fans, elke keer het maximale plezier biedt dan komen ze zeker terug. De verkoop en alle andere dingen die jullie doen krijgen vleugels als je vanuit die gedachte werkt. Als je daar niet blij van wordt.
Jullie werken waarschijnlijk niet al te ver van het werk. Het buurtje van de winkel voelt als thuiskomen. De werktijden kan je heerlijk in overleg regelen. De een vindt juist de zondagen zo lekker, de ander slaapt graag uit en jonge moeders of oppas oma’s en opa’s misschien kiezen bewust voor het werken in de avonden. En natuurlijk is de beloning passend en kan het beter worden als er positieve resultaten worden geboekt.
Wat bezorgt klanten plezier?
Mensen zijn eigenlijk niet zo moeilijk als het om koopplezier bezorgen gaat. Voor hen geldt vooral: ‘Maak het winkelen voor mij makkelijker of leuker.’ Dat lijkt heel simpel, maar dat kan oh zo moeilijk zijn. De kleinste dingen hebben vaak grote impact. Het is zaak om in de bases altijd ‘oprecht’ te zijn en de klant het ‘welkom’ gevoel te bezorgen. Hoe jullie dat doen is aan de professionaliteit van het team. Het is slim als je hier samen over nadenkt: ‘Hoe en waarin zijn jullie echt onderscheidend als het om plezier bezorgen gaat?’
De laatst opgedane winkelervaringen zijn bepalend. Als die goed zijn dan boeken jullie een vette voorsprong ten opzichte van de concurrenten. Dit geldt ook meer en meer voor de eerste online indrukken. Jullie moeten je stinkende best doen om de klanten ‘het eerste keer gevoel’ te bezorgen. Minstens verras je ze door meer te doen dan ze kunnen verwachten. Laat vooral niet te opzichtig merken wat je allemaal vanuit je klantensysteem van je klanten weet. Niemand vindt het fijn als je te dicht op de huid zit. Probeer aan te voelen wat je moet doen om dat ultieme plezier gevoel te realiseren. Wie in het team kan wat het beste? Wat kunnen jullie van elkaar leren? Vraag gewoon af en toe aan je klanten wat ze plezierig vinden.
Zij plezier jullie plezier toch?
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.