28/09/2020 | Leestijd 5 minuten

‘Wij vertellen authentieke verhalen, verhalen uit het hart’

Werken in een winkel waar duurzaam ondernemerschap en pure, natuurlijke producten centraal staan. Hoe is dat eigenlijk? Wat moet je daarvoor weten? Hoe blijf je bij? En hoe breng je het duurzame verhaal authentiek op klanten over? Wij vroegen het aan Sophie de Waal (26), brandmanager bij Sukha in Amsterdam. 

 

‘Wij vertellen authentieke verhalen, verhalen uit het hart’

Sophie: “Sukha betekent ‘joy of life’, oftewel levensvreugde. Dat concept sprak mij meteen aan. Tijdens mijn opleiding Branding, aan de AMFI in Amsterdam, solliciteerde ik dan ook al snel naar een stageplaats bij Sukha. Eigenlijk neemt Sukha nooit stagiaires aan, maar voor mij maakte Irene, de eigenaresse, een uitzondering. Dat vond ik heel bijzonder. Er was een klik en na mijn stage ben ik nooit meer weggegaan. Waarom? Omdat Sukha niet zomaar een kledingwinkel is. Voor mij is Sukha een fysieke plek waar ik mijn liefde voor mooie, duurzame producten kan delen.”  

Even spieken bij de buren: hoe werken andere duurzame merken?

Sociale insteek 

Bij Sukha verzorgt Sophie de communicatie, online tak én deels de verkoop op de winkelvloer. Behoorlijk divers dus en dat spreekt haar ook zo aan: “Omdat we met een klein team werken, leer ik hier echt van alles. Van duurzaam ondernemen tot storytelling, want werken bij Sukha draait voor een heel groot deel om het vertellen van verhalen. Verhalen die ik dolgraag met mijn klanten deel. Zo proberen we met ons eigen label bijvoorbeeld meer werkgelegenheid in landen als Nepal te creëren. Wat mij werk verschaft, geeft anderen zo ook weer werk. Dat verhaal geeft mijn baan op een prachtige manier veel meer diepgang.”  

Verhalen vertellen 

De productverhalen worden doorgegeven van maker op winkeleigenaar en van Sophie op klant: “Als er een nieuw product binnenkomt, deelt Irene het achterliggende verhaal met ons: waar komt het product vandaan, wie heeft het gemaakt en hoe is het duurzaam? Deze verhalen maken mijn collega’s en ik ons dan ‘eigen’. Ieder op zijn of haar unieke manier, zodat het voor ons ook heel natuurlijk aanvoelt om deze verhalen weer te delen. Zo worden het authentieke verhalen, verhalen uit het hart.” 

Korte lijntjes 

‘Bijblijven’ in de retail én alles weten over duurzaamheid gaat Sophie heel natuurlijk af: “Omdat de lijntjes bij Sukha kort zijn, leren mijn collega’s en ik in de praktijk heel veel van de makers en de leveranciers. Kennis uit eerste hand dus. Daarnaast leer ik, vanuit mijn eigen interesse, graag bij over de totaliteit van het proces: hoe maak je ieder element in een proces zo duurzaam mogelijk? Voor dit soort kennis en inspiratie kijk ik graag op Instagram. Op dit medium kom ik heel snel uit mijn eigen ‘bubbel’. Ik krijg er de kans een kijkje te nemen in een andere ‘bubbel’. Even spieken bij de buren: hoe werken andere duurzame merken? En hoe maken zij hun processen zo duurzaam mogelijk?” 

Dromen… 

Sophie: “Ik hoop dat ik nog heel lang voor Sukha mag blijven werken, want ik vind dit een hele fijne plek. Wel vind ik het belangrijk om mezelf dan voldoende uit te blijven dagen. Zo wil ik nóg meer kennis opdoen waarmee ik het merk verder uit kan diepen. En dan met name op het gebied van totaalbeleving. Ik fantaseer weleens over een Sukha-huis, op een mooie buitenplek, waar klanten zich kunnen onderdompelen in Sukha-stijl. Wie weet spreken we elkaar daar een volgende keer verder over…” 

Credits fotograaf Thibault de Schepper