13/07/2020 | Leestijd 4 minuten

‘Ik vertel het verhaal achter de tas’

Angelien Ponsioen (22) heeft een ‘tussenjaar’. Vorig jaar rondde ze haar Bachelor af en dit jaar zou ze door Zuid-Korea reizen. Maar ja, toen kwam corona. Angelien: “Al jarenlang ben ik een groot fan van het duurzame merk O My Bag. Begin 2020 dacht ik: ‘Weet je wat, ik solliciteer gewoon!’ Zonder retailervaring, maar met héél veel enthousiasme, kreeg ik toen de baan. Nog niet wetende dat ik hier heel 2020 zou blijven plakken.”  

‘Ik vertel het verhaal achter de tas’

Vanuit haar passie over de idealen van O My Bag, verkoopt Angelien alsof ze dat al jaren doet: “Mijn passie is mijn drijfveer. Nieuwe klanten vertel ik dolgraag het ‘verhaal achter de tas’. Ik vertel dan over het feit dat onze tassen fairtrade gemaakt worden in India. En over hoe een tas een leven ‘beter’ maakt. Daarnaast vertel ik graag over ons thema duurzaamheid. Over waar de huiden van de tassen vandaan komen en over hoe ze, zo duurzaam mogelijk, bewerkt worden. Zo neem ik de klant mee in een stukje storytelling.” 

Met de bank, de buttons en onze humor houden wij het nu veilig en gastvrij. 

All hands on deck 

In een eerdere baan als receptioniste, leerde Angelien al over klantvriendelijkheid. Haar overige retailkennis deed ze op de werkvloer op: “In het afgelopen half jaar kreeg ik bij O My Bag fantastische begeleiding. Zowel voor als achter de schermen leerde ik de kneepjes van het retailvak, in de breedste zin van het woord. Tijdens de coronacrisis is het toch een beetje ‘all hands on deck’. En voor mij is dat super leerzaam. Naast verkopen, leer ik nu ook alles over customer service, HR en meer.”  

1,5 meter button 

In coronatijd trof O My Bag voldoende veiligheidsmaatregelen voor haar klanten én medewerkers. Het beschikbaar stellen van de ‘1,5 meter buttons’ is daar een mooi voorbeeld van. Angelien: “Een mondkapje voelt voor mij alsof ik een ‘muur’ tussen mij en de klant optrek. Daarom kies ik liever voor een alternatief: de 1,5 meter button. Deze button herinnert de klant er op een vriendelijke manier aan om afstand te houden. En het geeft mij de kans om tegelijkertijd veilig en toch gastvrij te zijn.”  

Humor 

O My Bag is een typische boutique store. Normaliter knus en sfeervol, maar in tijden van Corona soms net iets ‘te krap’. Angelien: “Soms is het lastig om op gepaste afstand langs de klanten te lopen. Om ongemakkelijkheid te voorkomen, vraag ik dan altijd vriendelijk of ik even mag passeren. Die communicatie is nu belangrijker dan ooit. Daarnaast hebben we hier een ‘handig trucje’. Veel van onze tassen hangen hoog aan de muur. Zo’n tas haal ik dan vaak met een lange knijper naar beneden. Met een grapje ‘Kijk 1,5 meter!’ geef ik de tas dan met de knijper aan de klant. Met dat soort humor houden we het hier een beetje luchtig.” 

Bankje voor de deur 

Sinds kort staat er ook een bankje voor de winkel. Speciaal voor de wachtende klant. Angelien: “Omdat onze winkel niet zo groot is, mogen er maar twee klanten tegelijk naar binnen. Op drukke dagen zorgde dat voor een flinke rij voor de deur. Dat moest vriendelijker, vonden wij. Met de bank, de buttons en onze humor houden wij het nu veilig en gastvrij. En dat is niet alleen fijn voor de klant, maar ook voor mij.”  

Meer weten?

Wil jij weten hoe je gastvrij met klanten kunt omgaan nu de anderhalve meter afstand verplicht is? Kijk dan een naar de 10 praktische tips & tricks van Chantal Riedeman.

Meer info