25/11/2021 | Leestijd 3 minuten

Veilig en gastvrij winkelen: 10 tips van Chantal Riedeman

Het is een bijzondere tijd en daar horen weer aangescherpte coronaregels bij. Zo is het mondkapje weer verplicht en geldt opnieuw de anderhalve meter afstand. We zien dat consumenten het steeds lastiger vinden om om te gaan met coronargels. Maar voor de veiligheid van klanten is het voor winkels belangrijk om de protocollen die voor winkels gelden goed toe te passen. Maar je wilt natuurlijk ook gastvrij kunnen blijven. Met de tips van Chantal Riedeman van Shopology leer je hoe je een veilige werkomgeving kan creëren zodat consumenten veilig en plezierig kunnen komen winkelen.

Veilig en gastvrij winkelen: 10 tips van Chantal Riedeman

In een reeks van 10 filmpjes neemt Chantal je mee in de belangrijke thema’s voor een veilige winkel. Denk aan: communicatie van richtlijnen, afstand houden of omgaan met klanten die boos worden.

Introductie video’s veiling winkelen

Gasten welkom heten

Het lijkt misschien een open deur om je aandacht te vragen voor het welkom heten van je gasten. Maar hoe vaak gebeurt het jou als gast of klant ergens dat je je meteen welkom voelt? In deze video leer je hoe je gasten kunt verwelkomen.

 

Communicatie van de richtlijnen

In deze video leer je het belang van de communicatie van de richtlijnen. En hoe je kan laten zien dat jullie je eraan houden.

 

Hoe ga je om met gasten die zich niet aan de richtlijnen houden?

Wat als gasten zich niet aan de richtlijnen houden? Kan je ze daarop aanspreken? En hoe doe je dat dan precies? 

Maar wat als gasten je (eerste) vriendelijke verzoek niet opvolgen? Hoe ga je daarmee om? 

 

Wachtende gasten

Er mogen op dit moment niet zoveel mensen in de winkel zijn als voorheen. Het zou dus goed kunnen dat mensen even moeten wachten, maar per ongeluk toch te dichtbij komen. Wat kun je dan het beste tegen de klant zeggen?

 

Hoe ga je om met gasten die te dichtbij jou komen?

Hoe ga je ermee om als jouw gasten te dicht bij jou komen, als je dat als onveilig en onprettig ervaart?

 

 

Hoe om te gaan met lastige gasten over gesloten faciliteiten?

Waarom is de speelhoek gesloten? Ik moet heel even naar het toilet. Waarom kan ik mijn spullen niet inpakken? Deze vragen kunnen voorbij komen. Aan jou de taak om goed aan te geven waarom dit zo is. Dit filmpje helpt hoe je dit kunt vertellen aan jouw gasten.

 

Rondrennende kinderen

Je ziet kinderen rondrennen in jullie winkel die dichtbij andere gasten komen. Mogelijk behoren die gasten wel tot de risicogroep. Wat nu? Hoe ga je er op een gastvrije manier mee om?

 

Gastvrij omgaan met gasten in de horeca

De komende tijd hebben we in de horeca natuurlijk te maken met beperkingen in het aantal gasten en de tijdsduur. Het komt voor dat sommige gasten langer blijven zitten dan het voor hun gereserveerde tijdvak. Hoe spreek je ze hier het beste op aan?

 

Afrekenen, de laatste herinnering!

Realiseer je heel goed dat het laatste moment misschien wel het allerbelangrijkste moment aan de herinnering is aan jouw winkel. Chantal laat zien hoe jij het beste gedag kunt zeggen.  

 

Meer weten?

Wil je weten wat de coronamaatregelen betekenen voor jouw werk in de winkel? En het contact met klanten? Kijk dan hier?

Meer info