03/12/2025 | Leestijd 3 minuten

“Dit vak is geen mode-business, maar een mensen-business!” – Marija van Zuid7even

Hoe zorg je dat klanten – tussen al die modewinkels – juist bij jóu die ene mooie set van Studio Anneloes willen kopen? Door te inspireren én te luisteren. In de winkel Zuid7even in Hilversum knalt de inspiratie van de muren af. Overal hangt inspiratie: zoals die ene gestreepte trui met rode pantalon, sneakers en shawltje... En ook op het gebied van luisteren is medewerker Marija Calis (58) een doorgewinterde expert. 

“Dit vak is geen mode-business, maar een mensen-business!” – Marija van Zuid7even

Gastvrouwschap zit in ons DNA!

Vakvrouwen

“Ik heb zo veel meegemaakt. Na veertig jaar in het vak heb ik natuurlijk behoorlijk wat ervaring met verkopen… Ik zou er zelfs trainingen in willen geven. Het lijkt me wel wat, om anderen de kneepjes van het vak bij te brengen. Hoe sta je de klant te woord? Hoe blink je uit, als winkelmedewerker? Hoe creëer je een mooi hoekje? Hoe geef je tijd en aandacht, in een wereld waarin dat steeds schaarser wordt? De retail draait om zo veel meer dan alleen kleding aan een rek hangen.”  

Gezicht

“Onze moeder begon ooit de modezaak Zuid7even. Mijn zus Petrouchka en zijn dus opgegroeid tussen de stoffen, pashokjes en etalages. Gastvrouwschap zit in ons DNA. Petrouchka nam de winkel later over en runt samen met haar man Frank nu de twee vestigingen – in Huizen en Hilversum. Zij is vooral actief in Huizen, waardoor mijn collega Ria en ik hier in Hilversum veel verantwoordelijkheid dragen. Dat voelt geweldig, alsof we onze eigen winkel runnen. Van etalages tot service: wij geven dit filiaal echt ons eigen gezicht. Dat vindt Petrouchka belangrijk, want op die manier ontstaat er gemakkelijk een hechte band tussen deze winkel en onze klanten.”  

Vrijwilligerswerk 

“Naast mijn baan in deze winkel doe ik vrijwilligerswerk in een woongroep voor mensen met een beperking. Het lijken twee totaal verschillende werelden – een zorginstelling en een modewinkel – maar beide draaien om luisteren, doorvragen en iemand met oprechte aandacht een goed gevoel geven. Juist de afwisseling tussen die twee functies geeft me energie.”

Gezien

“Een klant moet zich gezien voelen. Mode is niet alleen kleding, het is een gevoel. Heeft iemand geen themakleur voor een evenement, dan vraag ik: welke kleur geeft jóu zelfvertrouwen? Misschien is dat blauw. Dan stel ik voor om in een mooi blauw pak te investeren. Het gaat om dat meedenken.”

Goud waard

“Van mijn moeder heb ik vooral de interesse in mensen meegekregen. Zij had dat van mijn oma. Die visie, die blijft ons bij. Niet alleen verkopen, maar écht contact maken. Het mooiste compliment? Klanten die terugkomen en zeggen: ‘Vorige keer kocht ik hier zo’n fijne broek, heb je nog zoiets?’ Dat vertrouwen van een loyale klantenkring is goud waard.”

Mensen

“Voor mij is dit vak geen mode-business, maar mensen-business. Het geeft me elke dag plezier. En dat maakt me trots: dat ik dit samen met mijn collega mag voortzetten in Hilversum, terwijl Petrouchka met Frank de lijnen uitzet. Wat mijn moeder ooit begon, leeft nu verder in ons.”