Bas (25): “In deze wereld leer je elke dag iets nieuws, over klanten én over jezelf”
Als student International Business dacht Bas Heller (25) dat zijn toekomst lag in de wereld van accountmanagement. Tot hij als bijbaan in de winkel van Just Brands in Utrecht terechtkwam, en daar iets vond wat hij niet had verwacht: doorgroeimogelijkheden. Inmiddels is hij manager in opleiding en ontdekt Bas hoe uitdagend, menselijk én leerzaam werken in de retail kan zijn.
“Toen ik hier als parttimer begon, had ik eerlijk gezegd geen idee dat dit een richting was waar ik echt in kon doorgroeien,” vertelt Bas. “Maar ik vond het zó leuk om met mensen te werken. De sfeer was relaxed, klanten kwamen met plezier binnen. Dat gaf mij energie. En toen ik merkte hoeveel aandacht Just Brands heeft voor ontwikkeling, wist ik: hier wil ik blijven.”
Groeien op de werkvloer
Bas startte als assistent-manager in Utrecht, en mocht al snel doorgroeien naar manager in opleiding. Een traject waarin leren en doen hand in hand gaan. “Ik ben nu vier maanden bezig met het proces om echt manager te worden van een filiaal. Dat gaat stap voor stap: eerst meelopen, daarna steeds meer verantwoordelijkheden nemen, tot je uiteindelijk zelfstandig een team aanstuurt.”
Opleiding betekent bij Just Brands vooral leren in de praktijk. “Ik krijg heel veel ruimte om te groeien. Natuurlijk zijn er ook trainingen, zoals TMA en BHV, maar het meeste leer ik op de werkvloer. Door te observeren, te proberen, fouten te maken en feedback te krijgen. Mijn leidinggevende en regiomanager begeleiden me daarbij. Ze nemen echt de tijd voor me en dat motiveert enorm.”
Van collega naar coach
De overstap van medewerker naar leidinggevende vindt Bas het leukste én meest leerzame onderdeel van zijn functie. “Wat ik echt tof vind aan dit vak, is werken met een team. Samen doelen stellen, successen vieren, elkaar helpen groeien. Ik werk nog niet zo lang in de retail, dus ik weet goed hoe het voelt om aan het begin te staan. Dat helpt me om collega’s te begeleiden op de manier waarop ik zelf ben opgeleid.”
Hij lacht: “Aan het begin vraag je je af: kan ik dit wel? En dan ontdek je gaandeweg dat het lukt. Dat geeft een enorm goed gevoel.”
Leren van fouten
Bas noemt zichzelf iemand die graag zijn eigen boontjes dopt. Toch leerde hij dat openheid en samenwerking juist krachtig zijn. “In het begin wilde ik problemen vooral zelf oplossen. Nu weet ik dat het oké is om hulp te vragen. Fouten maken hoort erbij, zolang je ervan leert. Dat is meteen ook zijn belangrijkste advies aan andere (toekomstige) managers: durf fouten te maken en vraag om hulp. “Dat scheelt tijd, energie én je leert er sneller van,” zegt Bas. “Niemand verwacht dat je alles alleen doet.”
Binnen Just Brands voelt hij zich daarin gesteund. “We hebben veel contact met andere winkels. Als ik ergens tegenaan loop, kan ik direct bellen met andere filialen. Iedereen staat klaar om mee te denken. Dat maakt dat je nooit het gevoel hebt dat je er alleen voor staat.”
Altijd in beweging
Wat Bas het meest aanspreekt in de retail? De dynamiek. “Ik houd niet van stilzitten. Elke dag is anders; andere klanten, andere situaties, andere gesprekken. En ik blijf mezelf ontwikkelen. Als ik merk dat iets te statisch wordt, gaat het kriebelen. Ik heb gewoon uitdagingen nodig.”
Zijn advies aan jonge mensen die twijfelen over een managementopleiding in de winkel? “Durf erin te stappen. Je leert niet alleen hoe een winkel werkt, maar vooral hoe mensen werken, inclusief jijzelf. En dat is misschien wel de mooiste les die er is.”