01/10/2025 | Leestijd 3 minuten

Daphne (Berden) over visual merchandising: “Zo leuk! Je ziet meteen effect in de verkoop!”

Daphne Brukx (38) was ooit kapster, maar ontdekte haar echte plek in de winkel. Ze groeide door tot filiaalmanager bij Only en Vero Moda en werkt nu al acht jaar bij Berden Mode in Uden. Het leukste aan haar werk? Visual merchandising – afgekort ‘VM’. Lekker creatief de winkel omgooien en resultaat zien in de verkoopcijfers. Hoe tof is dat? De retail blijft je verrassen, dat bewijst Daphne’s verhaal. Je kunt van alle kanten instromen en ook weer alle kanten op…

Daphne (Berden) over visual merchandising: “Zo leuk! Je ziet meteen effect in de verkoop!”

Carrière

“Ik heb ooit een kappersopleiding gedaan – totaal iets anders. Maar toen de salon waar ik werkte failliet ging, probeerde ik eens wat anders. Een job in de winkel, het bleek geweldig. Eerst bij VanHaren, later bij Bestseller met merken als Only en Vero Moda. Toen dat bedrijf failliet ging, kwam ik bij Berden terecht. Eerst op de kinderafdeling, nu op de damesafdeling. De doelgroep is hier zó breed: van jonge meiden die voor hun eerste jeans komen tot dames van zeventig die precies weten wat ze willen.” 

Filiaalmanager

“Mijn allergrootste leerschool is zonder twijfel mijn tijd als filiaalmanager bij Bestseller geweest. In die functie krijg je echt álles mee: nieuwe winkels openen, visual merchandising, verkoopcijfers, teams aansturen... Super leerzaam, natuurlijk. Vooral doordat we ook zo veel trainingen mochten doen - van verkooptechnieken tot leidinggeven. Je leert overzicht houden en verantwoordelijkheid nemen. Zo groei je als medewerker én als mens.” 

Balans

“Filiaalmanager zijn was prachtig en leerzaam, maar met mijn tweede kindje paste die functie minder goed. Je moet dan namelijk bijna de hele week op de winkelvloer staan. Daarom heb ik een stapje teruggedaan. Nu werk ik parttime als winkelmedewerker, lekker actief en sociaal bezig. Terug naar filiaalmanager? Nee, ik vind het prima zo. We hebben een superleuk team, ik voel me betrokken en ik verveel me geen moment.”

Personal shopping

“Toen ik in de damesmode ging werken, moest ik natuurlijk wel wat leren: welke kleuren iemand goed staan, welke jeans mooi vallen, hoe je stijladvies geeft. Gelukkig krijgen we bij Berden trainingen op de winkelvloer, zoals een inspirerende sessie van Nelleke Mulder over personal shopping. Daar leerde ik beter aanvoelen wat een klant écht nodig heeft. 

Panterprint 

“Wat mij óók altijd blijft fascineren aan dit werk, zijn de trends in de mode. Ze veranderen continu.  Zo waren panterprintjasjes laatst niet aan te slepen, zo weer uitverkocht. Alles moet dus op tijd weer worden bijgevuld zodra de vraag piekt. Ook dat maakt het werk verrassend en leerzaam. Je blijft alert op de voorraad.” 

VM 

“Visual merchandising is echt mijn sterke kant. Ik vind het heerlijk om te spelen met sfeer en presentatie. Zelfs als een kledingstuk al maanden hangt, kun je door het op een andere plek te presenteren of een merk te verschuiven de klant weer met frisse ogen laten kijken. Dat is voor mij de creatieve kant van dit vak. Het mooiste is dat je vaak direct effect ziet op de verkoop. Tijdens een speciale training in VM ging er echt een wereld voor me open.”