03/10/2016 | Leestijd 3 minuten

Old school Inkooplessen

‘Heer Bijl komt u eens!’ ‘Of zeg ik Harry?’ Ik was 26 en de man die het vroeg was dik in de 70, de Heer Scholten uit Hoogeveen. Aan deze legendarische modepionier moet ik vaak denken. Van hem kon je wat leren. ‘Zegt u maar Harry hoor.’

Old school Inkooplessen

Door Harry Bijl

De tijden van de verkoopvolumes
Als jongste inkoper bij Euretco werd ik het diepe ingegooid. De druk was begin jaren tachtig hoog. Elke week moest je gewoon voor handel zorgen. Je bezocht fabrieken, onderhandelde prijzen, hield verkoop modeshows en zo verkochten we elke week voor miljoenen aan kleding aan de hongerige Retailers. Bijna niet meer voor te stellen nu, de vraag was enorm. De korte termijn handel voerde de boventoon en iedereen was kritisch.

Juffrouw Hanny werd erbij gehaald
‘Juffrouw Hanny komt u er eens bij!’ ‘Ik zeg net tegen Harry dat ik uit uw orders niet kan aflezen waar u in gelooft.’ Ik voelde me klein. Het was weer gênant. We kregen weer eens lesje van die slimme knorrepot. Ik werd gedwongen om mijn aanbod scherper toe te lichten. ‘Harry waarom kies je voor deze 3 modellen die op elkaar lijken? `Waarom toon je zoveel kleuren?’ Scholten dwong me terplekke te kiezen voor de drie sterkste kleuren. ‘Harry kan je dan nu de andere kleuren verwijderen van de monsterkaart!’ ‘Mevrouw Nijmeijer?’ ‘Ja meneer Scholten?’ ‘Ik zie dat u elke kleur en maat gelijk op koopt en de aantallen verdeeld over drie modellen’. ‘Durft u niet te kiezen?’  

Scholten was een meester in keuzes maken
Juffrouw Hanny had zeker smaak en gevoel voor handel. Scholten dwong haar echter keuzes te maken. De order moest worden herschreven. Zijn moraal was: Kies niet voor drie modellen maar voor 1 model waar je echt in gelooft. Koop daar 72 stuks van en verdeel dat goed over de maten en de drie beste kleuren. Meneer Scholten was loyaal en Juffrouw Hanny deelde 30 jaar mee in de winst. Zij kon uiteindelijk als miljonair met pensioen gaan.

Ik werd regelmatig uitgenodigd om de winkel te bezoeken in Hoogeveen. Scholten kocht scherp in en had geld genoeg om de voorraad uit eigen zak te financieren. De magazijnen puilden soms uit van de nieuwe handel. Toch mocht de nieuwe handel pas de winkel in als er bevredigende resultaten waren geboekt op de winkelvloer. ‘Harry kijk, de magazijnen zitten op slot ze mogen het zelfs niet zien. Van mij krijgen ze allemaal een bonus als ze wat nu in de winkel hangt zonder korting goed verkopen’. Ik denk nog vaak aan die kritische en oh zo slimme Scholten. Hij trok altijd zijn eigen plan.

Zeg nu zelf: Hoeveel winkels laten echt zien waar ze in geloven?


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto