19/06/2025 | Leestijd 4 minuten

Herenmodewinkel OFM maakt shoppen leuker voor mannen. Roy (38) vertelt hoe…

Niet alle mannen houden van bier en sport, maar het draagt ongetwijfeld bij aan het feit dat 40% van de klanten die bij OFM binnenloopt ook daadwerkelijk iets koopt. Dat is bizar veel, als je bedenkt dat de gemiddelde conversie van herenmodezaken tussen de 10 en 20% ligt. Met speciale ‘mannenopeningstijden’, vier koopavonden, een bar en sport op tv groeit OFM jaarlijks zo’n 25%. Trouwe medewerker Roy de Graaf (38) draagt al 22 jaar zijn steentje bij aan dat succes – momenteel als storemanager van twee filialen in Reusel.

Herenmodewinkel OFM maakt shoppen leuker voor mannen. Roy (38) vertelt hoe…

In dit vak leer je tot je laatste snik. Ontwikkeling is mijn manier van leven.

Trouwe medewerker

“Ik werk bij OFM in Reusel – wat vroeger bekend stond als Only for Men. Op mijn zestiende begon ik, eigenlijk per toeval. De directeur zei: ‘Probeer het hier eens.’ Binnen een jaar draaide ik al mee als assistent-storemanager. Toen hadden we nog drie kleine winkels, maar nu werken we met bijna 400 collega’s. Mijn liefde voor retail is alleen maar groter geworden. Het mooiste? Echt menselijk werk, met klanten én collega’s. Inmiddels ben ik storemanager van twee filialen, waaronder de winkel in Reusel waar het allemaal begon in 2002.”

Eén team, één taak

“Ik geloof dat een team zo sterk is als de zwakste schakel. Daarom zeg ik altijd: ‘Eén team, één taak!’ Van weekendhulp tot CEO, we doen het samen. Moet het toilet schoon? Dan doe ik dat ook. Iedereen draagt bij.”

Mannenopeningstijden

“Als de zon schijnt en een man gaat varen, denkt hij ineens: ‘Ik heb een zwembroek nodig.’ Die wil hij dan ’s avonds of op zondag halen. Bij OFM spelen we in op die last minute-behoefte met vier koopavonden per week en door zeven dagen open te zijn. ‘Winkelen is hier tenminste leuk!’ horen we vaak. Dankzij ons atelier kunnen we ’s ochtends helpen en ’s avonds de outfit nog fixen.”

Touch of red

“Je moet niet alleen vragen stellen, maar ook doorvragen. We hadden weleens een klant over de vloer die vroeg naar een rode stropdas en die hadden we niet. Maar door te vragen, bleek het om een feest te gaan met dresscode ‘touch of red’. Doorvragen, praten… Een pochet of ander accessoire? Het werd een paar mooie rode sokken. Zo zie je maar. Retail draait om vragen, luisteren en een relatie opbouwen, niet alleen verkopen. Negatieve ervaringen verspreiden zich sneller dan positieve ervaringen, dus liever een klant die niks koopt maar blij terugkomt.”

Laatste snik

“Stilstaan is achteruitgang. In dit vak groei je tot je laatste snik – elke dag leer je bij, van klanten, trends en door kritisch naar jezelf te kijken. Als collega’s houden we elkaar scherp met feedback, vakbladen en door beurzen zoals Pitti Uomo in Florence te bezoeken. Bij ons krijg je volop ruimte om te groeien, met trainingen en leertrajecten – bijvoorbeeld om kleding te vermaken, want daar hebben klanten altijd vraag naar. Ontwikkeling is voor mij geen verplichting, maar een manier van leven. Nieuwe collega’s leiden we zelf op, van stoffenkennis tot verkooptechniek. Zo blijf je niet alleen bij, maar groei je door – als professional én als persoon.”

Sensatie

“Trouwpakken verkopen is magisch. Je helpt mee aan één van de belangrijkste dagen in iemands leven. "Foutjes zijn geen optie: de spanning is hoog en alles moet kloppen – tot de laatste knoop. En precies dát maakt het zo mooi. Soms belt een bruidegom nog in paniek op de trouwdag. Dan moet je snel schakelen. Dat maakt mijn werk bijzonder.”