04/06/2025 | Leestijd 4 minuten

“Ik heb geleerd om mijn ADHD in de winkel als superpower in te zetten!”

Winkels worden overspoeld door een vloedgolf van veranderingen, veroorzaakt door de aardverschuiving van online shoppen. Maar de 22-jarige Luca Boëm vindt het juist gaaf om op die golf mee te surfen. Luca volgde de ‘Blue School’, een speciale denim-opleiding voor jonge ambitieuze verkopers. In het hypermoderne winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands schittert Luca bij het filiaal van herenmodewinkelketen Dstrezzed.

“Ik heb geleerd om mijn ADHD in de winkel als superpower in te zetten!”

Hospitality is belangrijker dan verkopen

Spelletje

“Ik groeide op tussen de kledingrekken van mijn Italiaanse vader en wist al snel: dit wil ik ook. Ik hielp mee in de winkel, vouwde kleren en keek hoe hij met klanten omging – dat bleef hangen. Daarom koos ik later voor een retailopleiding aan het ROC Mondriaan. Dit werk voelt als een leuk ‘spelletje’: elke dag is anders, je moet flexibel zijn en snel schakelen. Het mooiste vind ik als ik iemand van top tot teen kan stylen – en dan eindig met een bon vol omdat alles gewoon klopt.”

ROC Mondriaan + Blue School

“Ik wist al heel veel voordat ik mijn retailopleiding aan het ROC Mondriaan begon, maar het gaf me alsnog een sterke basis. Ik leerde wat gastvrijheid écht betekent en ontdekte waar mijn talenten liggen. Daarna volgde ik de Blue School, met Koen den Ouden als mentor. Hij begreep hoe mijn ADHD werkt – hij heeft het zelf ook – en liet me zien hoe ik het juist als superkracht kan inzetten. Daardoor ben ik gegroeid als persoon en als verkoper. Koen leerde me actief te blijven om de focus te houden, en dat werkt perfect in de retail. Geen dag is hetzelfde: je bent continu bezig met klanten, voorraad, trainingen en nieuwe ideeën. Dat tempo, die afwisseling en creativiteit passen precies bij mij.”

Past perfect

“Tim, de bedrijfsleider van Dstrezzed, liep ooit bij mijn vorige werkplek binnen en zei meteen: ‘Ik wil hém in mijn team.’ Diezelfde dag tekende ik mijn contract. Volgens mij betekent dat gewoon dat ik écht bij het merk pas. Ik vind dat we bij Dstrezzed in Westfield Mall een leuke klant hebben: een relaxte, goedgeklede man die zijn leven op orde heeft. Samen met Tim run ik de winkel.”

Brotherhood

“Bij Dstrezzed draait alles om ‘brotherhood’ – zo noemen onze community van collega’s en klanten. Het leven is een avontuur, waar je meer van geniet meer als je je goed voelt in wat je draagt, in comfortabele en stijlvolle kleding. Dstrezzed betekent dan ook letterlijk de-stressen. Ik zie mezelf niet werken bij een gigantische internationale winkelketen, want ik houd van persoonlijk klantcontact.”

Hospitality

“Hospitality is belangrijker dan verkopen. De retail verandert snel, dat merk je. Van vrienden en leeftijdsgenoten hoor ik soms dat ze het spannend vinden om in een fysieke winkel te werken, zeker omdat ze in het nieuws zien dat sommige grote ketens failliet gaan. Maar gelukkig gaat het lang niet overal slecht – het verandert gewoon. Juist nu kun je het verschil maken door nét dat beetje extra te geven. Winkels leggen steeds meer de nadruk op klantbeleving en creativiteit.”

Trots

“Mijn vader is trots dat ik hetzelfde werk ben gaan doen dat hij jarenlang heeft gedaan. Ik ben ook trots. Het leven in de winkel past bij mij. Ik voel me hier helemaal op mijn plek en wil mezelf blijven ontwikkelen.”