Een agressieve klant in de winkel? Dit kun je doen!
Stel: er komt een klant aan de balie, die vindt dat hij een paar schoenen mag terugbrengen, waar hij duidelijk al op heeft gelopen. Jij kan ze niet als retour aannemen. Hij verheft zijn stem, wordt boos en neemt een dreigende houding aan. Wat doe je met zo’n agressieve klant in de winkel? We bespreken het in de Week van de Veiligheid.
Agressie in de winkel
40 procent van de winkels heeft weleens te maken met agressie, zowel verbaal als non-verbaal. Van klanten die schreeuwen tot duwen en trekken of erger. Toch hoeft dat niet meteen ernstig te zijn. Zie deze pagina voor (gratis) cursussen over veiligheid.
Gratis tips tegen agressie
Omgaan met een agressieve klant? Werk in de Winkel geeft tips het artikel Omgaan Met Verbale Agressie, zoals:
- Blijf rustig
- Bedenk jezelf: ‘Dit ligt niet aan mij’
- Toon begrip, de klant wil vaak gehoord worden
- Zeg dat je de reactie vervelend vindt
- Zoek naar een oplossing, maar niet ten koste van jezelf en het bedrijf
- Blijft de klant boos? Lees hier wat je dan kunt doen
Wees de baas
Safety first! Een cursus volgen is nog altijd beter dan tips lezen. Dus wees dus slim en bereid jezelf voor. Bijvoorbeeld met de cursus ‘Diefstal en Agressie de Baas’. Hier leer je wat je moet doen met ongewenst gedrag. Zie ook de training ‘Agressie’, van WERK-portal.
Cursus doen = studiebonus
Wist je dat je een studiebonus van € 40 euro kunt krijgen als je dit jaar, dus in 2023, een onlinetraining afrondt met een certificaat? Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de trainingen van Veilig werken in de winkel. Ook voor eerder gehaalde diploma's van maximaal 2 jaar oud, kun je de bonus aanvragen.
Meer weten?
Wil jij weten hoe je een (gewapende) overval kunt voorkomen? Of hoe je een dief aanhoudt? En wat doe je, als je een collega uit de kas ziet graaien? Bekijk deze pagina over veiligheid.