25/08/2021 | Leestijd 4 minuten

Welles nietes. Het populaire downdraft afzuigsysteem valt tegen

Complexe klachten en lastige kwesties? Als klant en winkel in de woonbranche er samen niet uitkomen, kan de Geschillencommissie Wonen of stichting UitgesprokenZaak.nl een uitspraak doen. In deze kwestie bestelt een consument als onderdeel van haar nieuwe keuken een zogenaamd downdraft afzuigsysteem. Daar is ze teleurgesteld over. Ze wil nu een andere afzuigkap. Maar wie gaat die betalen? 

Welles nietes. Het populaire downdraft afzuigsysteem valt tegen

De klacht downdraft afzuigsysteem 

Een consument koopt een keuken en kiest voor een downdraft afzuigsysteem. Dit zuigt de dampen naar beneden af, in plaats van naar boven. Toen de klant visite had, klaagde het bezoek over kookluchten in hun kleding. Toen viel op dat de kookdampen niet goed worden afgezogen. De consument wenst vervanging van het systeem door een plafond-afzuigkap, maar de ondernemer wil dat de consument dat betaalt, want hij zegt alle eigenschappen van het systeem besproken te hebben.

Welles nietes

Moet de ondernemer de kosten van een andere afzuigkap dragen? Wat denk jij: ja of nee?

De feiten

De commissie zet de feiten op een rij.

  • Partijen zeggen precies het tegenovergestelde: de consument zegt niet goed geïnformeerd te zijn, de ondernemer zegt dit wel te hebben gedaan, uitgebreid zelfs.  
  • Het apparaat blijkt geen mankementen te vertonen. Het zuigt minder goed af dan een afzuigkap, maar dat hoort bij dat product.
  • Tijdens de zitting legt de ondernemer de commissie ook nog eens uit wat de nadelen zijn van een downdraft. Hij heeft de consument het systeem afgeraden, maar het was niet uit hun hoofd te praten. 

De uitspraak

Het oordeel is aan de Geschillencommissie: moet de ondernemer kosteloze een andere afzuiger leveren?

Nee, oordeelt de commissie. De consument kwam met bestelnummers en al in de winkel, die had de beslissingen thuis al genomen. De ondernemer heeft geen initiatief genomen om een downdraft-systeem te verkopen, dat initiatief lag bij de consument. Wat er ook zij van het wel of goed informeren, uit het relaas van partijen is op te maken dat de ondernemer het apparaat niet aangeraden heeft. Heeft de ondernemer dan een waarschuwingsplicht? Nee, ook dat niet. Het product voldoet namelijk gewoon aan de specificaties, het is niet gebrekkig. Vele andere merken verkopen soortgelijke systemen met soortgelijke eigenschappen. De consument is wellicht teleurgesteld, maar dat is niet aan de ondernemer te wijten. 

Tips en weetjes

  • Het is een feit dat sommige consumenten de ondernemer verwijten geen goede informatie te hebben gegeven, terwijl dit misschien wel zo is. Het is goed voor zijn bewijspositie als de ondernemer van het bij de koop verstrekken van correcte productinformatie bewijs kan overleggen. Daar waar een consument voorspelbaar teleurgesteld gaat worden, is een opmerking over een bepaalde eigenschap op de order zeker aan te raden. 
  • Downdrafts zijn populair. Dat komt omdat er geen afzuiging boven het werkblad hoeft te hangen en daardoor fraai oogt. Mogelijk dat de klant uit dit geschil om esthetische redenen vasthield aan dit product, wat voorstelbaar is. 
  • Het verdient altijd aanbeveling om eerlijk te zijn tegen klanten over ook de negatieve eigenschappen van nieuwe producten ten opzichte van traditionele systemen, ook al heeft de klant zijn keus al lang gemaakt. Na het aanhoren van de argumenten kan de klant dan een gewogen keuze maken. De kans op teleurstelling en klachten wordt dan kleiner.

De Geschillencommissie Wonen buigt zich over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2020. De stichting UitgesprokenZaak.nl is de geschillenregeling voor verkopen vanaf 1 januari 2020. Op hun websites lees je hoe ze te werkt gaan.