09/08/2024 | Leestijd 2 minuten

Stel: een klant breekt een vaas. Wie betaalt de schade? De klant? Of de winkel?

Oeps… Een klant ruikt aan een flesje parfum bij de kassa, maar laat dat op de vloer vallen in duizend stukjes. Of een stelletje verdiept zich in het boek met stoffenstalen terwijl hun puppy ongemerkt een zijden kussensloop kapot bijt. Foutje, kan gebeuren. Maar wie betaalt de schade? De klant? Of de winkel?

Stel: een klant breekt een vaas. Wie betaalt de schade? De klant? Of de winkel?

Breken is kopen

Officieel is de klant aansprakelijk als hij iets kapot maakt. Simpel gezegd: breken is kopen. Maar toch zullen er maar weinig winkelmedewerkers een rekening sturen. Het is natuurlijk veel klantvriendelijker om de schade namens de winkel te betalen. Happy klant, happy winkel.

Grote schade: WA-verzekering

Toch hoef je niet alles goed te vinden als winkelmedewerker. In gevallen van kostbare producten zoals elektronica, meubels of juwelen, kan het verstandig om de schade wél te verhalen op de klant. Die heeft daar meestal een WA-verzekering voor. En als opstandige klanten expres dingen kapot maken, hoef je natuurlijk ook niet altijd vriendelijk te blijven lachen. Lees hier wat je kunt doen als een klant zich misdraagt of agressief wordt.  

Zijn winkels verzekerd?

Winkels zijn helaas niet verzekerd voor schade aan bijvoorbeeld kleding, schoenen, oorbellen, tassen, enzovoorts. “Ondernemers kunnen wel een inventaris- en goederenverzekering afsluiten, maar dat dekt alleen schade door bijvoorbeeld brand, diefstal of vandalisme,” vertelt een woordvoerder van INretail in een artikel voor Margriet. “Als een klant geen opzettelijke schade toebrengt, kan een ondernemer zich hier niet tegen verzekeren.” Producten die kapot zijn gegaan worden daarom vaak opgegeven als derving.

Schade door kinderen

Ook interessant: wat gebeurt er als een kind door de winkel rent en een vaas omver stoot? Vanaf 14 jaar kun je ze aansprakelijk stellen, als je kunt aantonen dat je de schade niet als ouder hebt kunnen voorkomen.