19/04/2021 | Leestijd 4 minuten

Een kwart van de werknemers wordt gepest op het werk

Fluitend naar je werk? Dat geldt lang niet voor iedereen. Wist je dat maar liefst een kwart van alle werkenden wel eens te maken heeft met treiteren, roddelen, uitlachen of ander vervelend gedrag op het werk? Dit bleek uit onderzoek van het CNV in september vorig jaar. Om de ernst van deze pesterijen onder de aandacht te brengen wordt elk jaar op19 april de Landelijke Dag Tegen Pesten georganiseerd. 

Een kwart van de werknemers wordt gepest op het werk

11% van de mensen die wordt gepest, durft niets te zeggen over het pesten uit angst de baan te verliezen. 15% stelt dat de werkgever/leidinggevende minder tegen pesten optreedt dan voor de coronacrisis. En zelfs in deze tijden van thuiswerken gaat het pesten gewoon door. De gevolgen van pesten kunnen ernstige gevolgen hebben. Burn-outs, depressies, slapeloosheid, ze hebben vaak te maken met de sfeer op de werkvloer. Logisch dus, dat er landelijke aandacht is voor pesten op het werk. 

Pesten is op latere leeftijd veelal geraffineerder en moeilijker zichtbaar. Dat maakt pesten ook een lastig thema, want het is vaak moeilijk te herkennen. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Roddelen: Bijna iedereen benoemt weleens iets negatiefs over iemand zonder het bijzijn van diegene. Maar zodra dergelijke opmerkingen nadrukkelijk vaak bij één collega lijken voor te komen, is er iets anders aan de hand. Vooral wanneer deze klachten niet tegen de persoon in kwestie worden uitgesproken. Roddels kunnen zowel op het functionerende als het persoonlijke vlak plaatsvinden. 
  • Buitensluiten/negeren: Het niet betrekken van een bepaalde collega bij de groep door diegene ‘vergeten’ mee te vragen om te gaan lunchen, of ’per ongeluk’ zijn verjaardag over te slaan. Gebrek aan interesse valt hier ook onder. Dus iemand bewust niet informeren naar zijn weekend, terwijl de rest dat wel wordt gevraagd. 
  • Ook als iemand niet wordt gegroet bij binnenkomst, of vragen niet worden beantwoord, hoort dat bij negeren. 
  • Verkeerde ‘grappen’ maken/voor schut zetten: Humor en luchtige plagerijtjes op de werkvloer zijn belangrijk, want het verbindt de groep. Maar als een collega keer op keer om zijn seksuele geaardheid, accent of andere persoonlijke kwestie wordt geridiculiseerd of wat dan ook, kan dat nare gevolgen hebben. Vooral als diegene zijn grenzen al heeft aangegeven. Hierbij kun je ook letten op fysieke situaties, zoals het iemand ‘voor de lol’ opsluiten in de lift, iemand een duwtje geven of zelfs iemand intimideren.
  • Belemmering van de werkzaamheden: Telefoontjes niet doorgeven, teveel taken bij iemand leggen, bedrijfsinformatie achterhouden, het manipuleren van prestaties gebeurt helaas vaker dan je denkt. 
  • ‘Zwarte schaap’-gedrag: Is er ergens een communicatiefout? Een kassatekort? In plaats van dat er een voorval in de groep wordt gegooid, wordt acuut gekeken naar het zwarte schaap in de groep, onder het mom van: “Hij of zij zal het wel weer gedaan hebben.” 

Gepest? Pak de regie weer terug! Als je op je werk slachtoffer bent van pesterijen, dan word je veel onrecht aangedaan. Blijf er niet mee rondlopen, maar zoek hulp! Op de website pesten op de werkvloer staat een stappenplan 

Meer weten?

Loopt het pestgedrag uit tot een conflict op de werkvloer en wil je overleggen of je juridisch advies nodig hebt? Dan kun je de experts inschakelen van de Servicebalie Retail. Zij zijn gespecialiseerd in bemiddelingen. Voor medewerkers in de retail is deze hulp gratis. De Servicebalie Retail is elke werkdag bereikbaar tussen 8.00 en 18.00 uur. Bel 0345 851420, of stuur een e-mailbericht naar deservicebalieretail@unie.nl.

Meer info