De klantreis is belangrijk! Leer kijken door de ogen van de klant
Een klantreis, consumentenreis of customer journey, is de reis die jouw klant maakt van vóór tot ná de aankoop. En dat is belangrijk. Want pas als je door de ogen van de klant leert kijken, kun je begrijpen waaróm dat ene hoekje in de winkel zo'n blikvanger is. Daarom ontwikkelde INretail een handig boekje. 'Kijken als een Klant? Maak een Klantreis!'
Steeds meer winkels brengen hun klantreis in kaart om zich zo te kunnen verplaatsen in hun (potentiële) klanten en de weg die zij afleggen.
De klantreis wordt steeds langer
Klantreizen worden tegenwoordig ook steeds langer en soms ook complexer door alle digitale mogelijkheden en het veranderendeconsumptiegedrag. Heb je de klantreis goed in kaart, dan kan je kijk waar je kan bijschaven of verbeteren. Klanten worden blijer, het merk van de winkel wordt versterkt, hetgeen leidt tot meer effectiviteit, een hechtere verbinding, een hogere klantwaardering en meer verkoop.
Vijf fases van de klantreis
In het boekje 'Kijken als een Klant? Maak een Klantreis!' legt retail expert Harry Bijl je de 5 fases van een klantreis uit en krijg je een aantal goede voorbeelden van INretail-leden die op een bepaald stukje van hun klantreis uitblinken.
Je leert bovendien over de vijf fases in de klantreis:
- Bereiken en bewustwording
- Informatie & overweging
- Helpen & kopen
- Service & maatwerk
- Verbinden & aanbevelen
Nieuwsgierig? Het boekje 'Kijken als een Klant? Maak een Klantreis!' vind je hier.
Meer weten?
Welke openingsvraag stel jij eigenlijk als een klant binnenkomt? Dit, en nog veel meer, leer je met met een bijscholing zoals een cursus. Op deze pagina vind je een hele stapel cursussen die jou verrijken als retail-medewerker.