09/02/2021 | Leestijd 3 minuten

“Als je de klant écht kent, kun je haar ook écht een plezier doen”

De winkel verplicht dicht, wat doe je dan? Louise Campo, eigenaresse van conceptstore Louis Elise, bedacht ‘duurzame kastsessies’. In deze sessies neemt zij de garderobes van haar klanten onder de loep: wat heeft de klant in haar kast liggen? Waarom draagt ze het niet? En welk item mist zij om dat kledingstuk weer wél graag te dragen? In ruil voor een kastsessie koopt de klant een cadeaubon. Hoe dat loopt? Louise: “Geweldig! Mijn zaak is juist gegroeid in coronatijd. En ik zie nog véél meer kansen.” 

“Als je de klant écht kent, kun je haar ook écht een plezier doen”

Stijladvies bij de koffie

Toen Louise 25 was, startte ze als shopmanager bij een grote modeketen. Ze leerde veel, maar vond het werk ook wel ‘erg commercieel’. Louise: “Ik kende de klanten niet en de klanten kenden mij niet. Dat vond ik lastig, want ik miste het persoonlijke contact. Hoe kon ik zo ooit écht goed adviseren? Een paar jaar later, begon ik mijn eigen conceptstore. In mijn winkel ken ik de naam, smaak én maat van mijn klanten. Stijladvies geef ik bij een kop koffie. Kortom; persoonlijke aandacht staat centraal. Ook in coronatijd.”

Verliefd op mode

Voordat Louise in de retail terechtkwam, werkte ze als manager in een sportschool. Daar volgde ze tientallen interessante managementcursussen, maar ze miste er haar ware passie. Louise: “Ik ben verliefd op mode. Die liefde is mij door mijn moeder met de paplepel ingegoten. Zij was gek op mooie kleding. Als klein meisje liep ik modeshows in al haar outfits. Ik genoot er toen al van om de verschillende kledingstukken met elkaar te combineren. Mode geeft mij een goed gevoel. Het maakt me gelukkig. Dat zit ik in je of niet.” 

Persoonlijke aandacht

Nu de winkels gesloten zijn, showt Louise haar nieuwe collectie op social media. Op Facebook en Instagram vertelt zij over de materialen, kleuren en verschillende combinaties. Louise: “Mijn opa stond vroeger met een viskraam op de markt. Daar kende hij al zijn klanten bij naam. Hij kende hun ‘smaak’ en adviseerde hen persoonlijk. Elke dag opnieuw. Als klein meisje ging ik vaak met hem mee. Daar leerde ik dat als je een klant écht kent, je hem ook écht een plezier kunt doen. Daarom kies ik bewust niet voor een webshop en wel voor de kracht van de winkel en social media. Hier leer ik de wensen van mijn klanten kennen. Daar haak ik dan weer op in met inkoop en advies. Dat lukt me niet via een webshop.”

Duurzame kastsessies

Die ‘persoonlijke aandacht’ geeft Louise ook tijdens haar ‘kastsessies’. Volgens haar hebben we namelijk helemaal geen kast vol kleding nodig. Nee, we hebben alleen de juiste items nodig. Louise: “Tijdens een kastsessie neem ik samen met de klant haar garderobe onder de loep. Wat heeft zij eigenlijk allemaal in haar kast liggen? En waarom draagt ze bepaalde items niet? Zit het niet meer lekker of weet ze het simpelweg niet goed te combineren? In dat laatste geval zoek ik in de garderobe naar combinaties die de klant zelf nog niet zag. En mist er een basisitem of juist een eyecatcher? Dan adviseer ik haar over de aanschaf ervan. Zo zijn er weer tal van nieuwe combinaties mogelijk. Dat is leuk voor de klant, beter voor het milieu én goed voor mijn business. Geweldig toch?” 

 

Meer weten?

Heb je vragen over het coronavirus en de gevolgen voor jouw werk in de winkel? Wil je bijvoorbeeld weten hoe het zit met ziekmelden, verlof opnemen of minder werken en andere afspraken volgens de cao? Of wat je kunt doen om bij te blijven in je vak? Kijk dan eens op onze speciale coronanieuwspagina.

Meer info