Wist je dat een werkgever of HR-adviseur gemiddeld zes (!) seconden naar je cv kijkt om te beslissen of ie met jou verder wil? Je kunt dus maar beter snel een goede indruk maken. Want hoe schitterend je werkervaring ook is, als je cv niet uit de verf komt, loop je de kans op je droombaan in de detailhandel mis.
Tips om je cv te verbeteren:
- Houd het bij één pagina: wees beknopt, misschien hoeven niet al je bijbaantjes van vroeger vermeld te worden.
- Begin met een korte persoonlijke samenvatting: je kunt in een zin benoemen wat jou bijzonder maakt. “Een goede adviseur die graag als visitekaartje van het bedrijf fungeert”, bijvoorbeeld.
- Zet de belangrijkste informatie bovenaan: niet alleen je geboortedatum en contactgegevens, ook je meest recente werkervaring.
- Je studies, opleidingen en talen volgen daarna.
- Gebruik een foto: met een representatieve indruk. Bijvoorbeeld een portret met een witte achtergrond.
- Noem je vaardigheden zoals: je bent klantvriendelijk, je kan je goed inleven in de klant en kan goed verkopen.
- Gebruik termen uit de vacature waarop je solliciteert: het kost misschien iets meer tijd om je cv aan te passen aan iedere functie waarop je solliciteert, maar het is wel doeltreffend. Zoeken ze naar een talent met social media, benoem jouw skills met story’s en reels.
- Gebruik eventueel een video: Nu cv’s steeds vaker digitaal worden aangeleverd, kun je daar handig gebruik van maken. Een vrolijk filmpje dat jouw persoonlijkheid en werkstijl omschrijft, maakt indruk.
- Laat je cv controleren op spelling: 61% van de HR-adviseurs en werkgevers laat een cv links liggen als er een spelfout in staat. Je hebt vast wel mensen in je omgeving die taalkundig zijn.
- Sla je cv op als PDF: dit staat professioneler dan een tekstdocument.
2 extra tips om te solliciteren
Dit zijn handige tips van Michelle Stelling, People & Culture Business Partner Primark Benelux:
- Doe iets waardoor je eruit springt. “Stap naar binnen en zeg: ‘Joh, hier ben ik!’ Zo heb ik weleens een sollicitant meegemaakt die een ballon met confetti had opgestuurd, en het bijschrift: ‘Als ik bij jullie mag werken, is het elke dag feest!’
- Geef je motivatie. “Waaróm wil je juist zo graag bij dit bedrijf werken? Misschien pas jij bij de duurzame visie, of de doelgroep? Bewonder je de winkel al sinds je klein bent? Vertel het!"
Laatste nieuws