16/12/2021 | Leestijd 4 minuten

Welles nietes. Keukenblad met scheur. Wat nu?

Complexe klachten en lastige kwesties? Als klant en CBW-erkende woonwinkel er samen niet uitkomen, kunnen de Geschillencommissie Wonen of UitgesprokenZaak.nl een uitspraak doen. Hoe denk jij dat het zit? Werk in de Winkel test jouw kennis. 

Welles nietes. Keukenblad met scheur. Wat nu?

De klacht

Vier jaar nadat de nieuwe keuken is geïnstalleerd, meldt de consument een klacht bij de winkel waar deze is gekocht. In een hoek van het composieten werkblad zit een scheur van tien centimeter. En deze wordt langzaam groter! De ondernemer wil de klant deels tegemoet komen bij het vervangen van de bladen, want om kleurverschil te voorkomen moeten alle drie de delen van het blad plus spatranden worden vervangen. De klant moet in dit geval ruim € 2.000 bijbetalen. Wat de ondernemer wel gratis wil doen is de scheur vullen. Die is dan waarschijnlijk grotendeels onzichtbaar.

Welles nietes

Wat denk je: moet de ondernemer toch gratis het werkblad vervangen? Ja of nee?

De feiten

De commissie hoort beide partijen en zet de feiten op een rij. De consument stelt het blad normaal te hebben gebruikt. De ondernemer geeft aan dat zo'n lange tijd na levering er geen sprake van een fout in het product kan zijn. Het zal wel verkeerd belast zijn door de consument. Een deskundige constateert dat het bladdeel in de bewuste hoek niet helemaal goed is gemonteerd. Maar waarschijnlijk is het daarna ook nog te zwaar belast, bijvoorbeeld met het lappen van de achtergelegen ramen.

De uitspraak

Het oordeel is aan de commissie: moet de ondernemer meer doen dan zijn eerste aanbod of niet? Ja, vindt de commissie. Het begint met de gebrekkige montage. Het kan best zijn zo dat het bladdeel daarna misschien te zwaar is belast, maar als de montage goed was gebeurd, had dat waarschijnlijk geen gevolgen gehad. Anderzijds gaat het te ver om alle bladdelen en spatranden voor rekening van de ondernemer te vervangen, het blad is inmiddels al wat jaartjes in gebruik. De klant kan kiezen: gratis opvullen of alles vervangen tegen bijbetaling van € 1.000. Een Salomonsoordeel, zogezegd.

Tips en weetjes

  • Scheurende werkbladen in een keuken komen als onderwerp best vaak voor bij de geschillenregelingen, omdat er altijd discussie is over het ontstaan. De uitspraken zijn soms in het voordeel en soms in het nadeel van de ondernemer.
  • Het eerste waar een deskundige naar kijkt is de montage. Wordt het blad voldoende ondersteund of kan gebrekkige montage (mede) oorzaak zijn van de scheur? Als jij een klacht krijgt, onderzoek dit dan altijd eerst!
  • Informeer een klant goed over wat wel en niet kan bij een werkblad. Het lijkt voor jou vanzelfsprekend dat het geen geschikte opstap is voor een klus, maar consumenten gebruiken het blad soms wel op die manier. Als je hen goed informeert dat het werkblad daar niet tegen kan, dan laten consumenten het waarschijlnlijk en voorkom je dit soort discussies!

De Geschillencommissie Wonen  buigt zich over aankopen die zijn gedaan vóór 1 januari 2020. De stichting UitgesprokenZaak.nl  is de geschillenregeling voor verkopen vanaf 1 januari 2020. Op hun websites lees je hoe ze te werkt gaan.