02/10/2015 | Leestijd 3 minuten

Wat wordt het: oud of jong?

Er is naar mijn beleving veel gedoe over leeftijden en hoe verschillend we daarom zijn. Je denkt nu misschien: ‘Bijl jij bent best oud, wil zeker een beetje hip gaan doen?’ Mensen die me beter kennen zeggen: ‘Je bent nog rebels en jong van geest.’ Mijn kinderen zijn duidelijk: ‘Ja pap, je bent oud (55), maar je doet best jong, vergeleken met andere vaders’. Wat kan ik nu met zulke opvattingen?

Wat wordt het: oud of jong?

Door: Harry Bijl

Is het spannend om elkaar te beoordelen op leeftijd? Zijn we als leeftijdsgenoten gelijk? Wat zegt ouder of jonger zijn over wie je echt bent? Jongeren en ouderen zijn: 1- fysiek verschillend, 2- in een andere context opgegroeid en 3- verkeren ze in een andere levensfase. Denken en doen mensen, geboren in dezelfde tijdgeest, hetzelfde? Ander gedrag krijgt tegenwoordig heel snel de sticker ‘gevalletje oorzaak de generatiekloof.’ Lekker makkelijk, want dan hoef je niet je best te doen om te proberen elkaar te begrijpen.

Als winkels hun vastgeroeste vooroordelen over leeftijden en de generatiekloof niet begraven dan krijgen ze het zwaar. Winkelen en koopgedrag gaat over mensen. Mensen hebben een unieke smaak, persoonlijke ervaringen en eigen behoefte. Je kan niet zeggen: ‘Dat is er eentje groep 50+ en die wil of snapt het niet.’ Net zo min als je kan concluderen: ‘Onder de 21 jaar? Die kan nog niks en heeft geen geld.’

En hoe stom ben je, als je alleen maar naar de kosten en risico’s van oudere werknemers kijkt? Hoe ziet het 360 graden plaatje van je team eruit? Benut je de mogelijkheden, ervaringen, beschikbaarheid en vaardigheden binnen je team goed?

In de pers las ik interessante en leerzame berichten. Het geweldige verhaal over stagiaires van 70 jaar. De ultieme match tussen personen en bedrijven maakt dat ze een verrijking op de werkvloer zijn. De stomme zet van VD om klakkeloos 300 ouderen te ontslaan maakt me niet blij. Toen ik dertig jaar geleden de kaderopleiding volgende bij VD hadden we ook dergelijke visie loze acties. We weten allemaal dat de vergrijzing intreedt, maar we realiseren ons veel te weinig dat senioren en jongeren unieke individuen zijn.

Seth Godin zegt het heel mooi: ‘We moeten de juiste producten voor onze klanten zoeken en geen klanten bij onze producten zoeken.’ Ik zou zeggen: ‘We moeten de juiste mensen inzetten om die unieke klanten te kunnen helpen.’ De retail moet echt naar een nieuw harmonie model waarbij we met respect de generieke vaardigheden van jongeren en ouderen Blurren. De kennis behoefte op de winkelvloer neemt alleen maar toe. Wie gaat dat bieden en hoe ga je dat borgen? Volgens mij moet je niet praten over jong of oud. De vraag is: ‘Hoe ga je kennis, energie en taken goed borgen en verdelen?’


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.