24/06/2021 | Leestijd 3 minuten

in 2022 zijn er meer webwinkels dan fysieke non-food winkels

Doordat de lockdown begin dit jaar alleen online winkelen mogelijk maakte, steeg de omzet in dit kanaal in het eerste kwartaal van 2021 met bijna 86%. Retailers ondernemen steeds meer multichannel sinds zij april vorig jaar massaal ook online verkoopmogelijkheden omarmden. Daardoor komen er voor winkelmedewerkers allerlei nieuwe uitdagende online taken bij.

in 2022 zijn er meer webwinkels dan fysieke non-food winkels

Winkeliers en hun medewerkers zijn overduidelijk blij dat consumenten hun weg naar de winkel weer weten te vinden. Toch is er een duidelijke verschuiving te zien met betrekking tot online winkelen. Begin 2022 zullen er voor het eerst meer webwinkels zijn dan fysieke non-food winkels. De coronacrisis heeft de webshops een grote impuls gegeven. Het online winkelen is in een stroomversnelling geraakt, blijkt uit een rapport van de ING over het vooruitzicht van de retail.   

Honderd pakketjes in één dag 

Voor veel medewerkers in de winkel betekent deze webshop-expansie dat ze meer verschillende taken bij hun dagelijkse werkzaamheden zullen krijgen. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van online orders, of het klaarzetten van pakketjes (met handgeschreven brief)? Bij Fratelli Shoes in het Brabantse Deurne hebben ze bijvoorbeeld in een mum van tijd een gigantisch online platform opgetuigd, waardoor Maartje ineens honderd pakketjes op een dag moest verwerken. “Het is een secuur werkje met al die dozen en verzendlabels. Maar wel heel leuk, vind ik.” Het volledige interview met Maartje vind je trouwens hier.     

Fysieke shop + webshop  

Net als schoenenverkoper Maartje, of jeansmedewerker Alida, kun jij in korte tijd klaargestoomd worden voor de toekomst! Waarin de échte winkel – met openslaande deuren en gastvrije medewerkers– prima kan samengaan met de snelle onlinewereld van weborders, verzendlabels, en e-commerce.  

Slimmer worden met een cursus 

Verkoop jij ook al via de winkel én online? Dan wil je de online bestellingen op een dusdanige manier verkopen dat het voor de klant aantrekkelijk is en jullie in de winkel niet teveel tijd en geld kost. Denk in dat geval bijvoorbeeld aan de cursus Webshop Starten voor jou en het hele team, of de cursus De Bestelling naar de Klant, of de

Meer weten?

Wil jij weten welke andere handige cursussen aan de e-Academy over e-commerce je allemaal kunt volgen, gewoon vanaf huis? Kijk dan ook eens hier.

Meer info