22/06/2017 | Leestijd 5 minuten

Vijf tips om meer uit je verkoop skills te halen

Wil jij alles uit je verkoopgesprek halen en jouw klanten met een goed gevoel de winkel uit sturen?  

Vijf tips om meer uit je verkoop skills te halen

We hebben de vijf belangrijkste tips uit onze cursus Verkopen op een rijtje gezet. Meer weten over verkoopcursussen? Kijk dan bij Retail Opleidingen

  • Klantgerichtheid is key 

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar klantgerichtheid is een van de meest essentiële onderdelen van een verkoopgesprek. Om een klant goed te kunnen helpen, moet je weten wat de klant wil. Stel daarom gerichte vragen. Denk met de klant mee en wees altijd eerlijk. Het kan voorkomen dat een klant liever niet in gesprek gaat met een verkoper. Begroet deze klant vriendelijk en laat hem rustig rondkijken. 

  • Let op non-verbale signalen 

Vaak wordt er in verkooptrainingen gesproken over het contact met de klant en hoe je een klant het beste kunt begroeten. Hierbij wordt nog iets belangrijks vergeten, namelijk het moment voordat je echt in contact komt met je klant. Voordat je met de klant spreekt, kunnen non-verbale signalen al veel vertellen. 

Kijk hoe een klant door de winkel loopt, rondkijkt, wat zijn of haar stijl is en hoe de klant bepaalde artikelen bekijkt. Op basis hiervan kun je vaak al een goede inschatting maken van de klant en of deze wel of niet aangesproken wil worden. 

  • Blijf alert 

Soms is het iets rustiger in de winkel. Dit kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld een gesprek aangaat met een collega. Uit onderzoek blijkt dat klanten zich irriteren aan personeel dat met elkaar kletst of bezig is op hun smartphone, terwijl de klant hulp nodig heeft. Probeer jezelf altijd nuttig te maken, ook wanneer er geen klanten zijn in de winkel. Loop bijvoorbeeld de pashokjes na of leg alle producten netjes op hun plek. Wanneer er klanten binnenkomen, krijgen ze in ieder geval niet de indruk dat je je verveelt. 

  • Heb plezier in je vak 

Plezier en enthousiasme werken aanstekelijk. Wanneer jij plezier hebt in je werk, straal je dat uit naar je klanten. Ze merken dat je enthousiast bent en met passie in de winkel staat en daardoor gaat de klant met datzelfde gevoel weer naar buiten. Zorg dus dat je met plezier naar je werk gaat. Zijn er dingen zijn waar je niet tevreden over bent, of die je graag anders aan zou pakken? Bespreek dit met je leidinggevende. Geef aan waar jij je minder fijn bij voelt en waarom je het graag anders zou doen. Wie weet komen jullie samen tot een oplossing die zowel voor jou als voor de klant beter werkt. 

  • Je bent nooit te oud om te leren 

Ieder verkoopgesprek is weer een mogelijkheid om je verkoop skills te verbeteren. Je leert ten slotte het meeste in de praktijk. Denk bewust na wanneer je een verkoopgesprek ingaat en probeer te achterhalen waarom bepaalde acties wel of niet werken. Heeft het te maken met jouw inschatting? Kun je bepaalde klantvragen beter beantwoorden dan anderen? Heb je een uitgebreide productkennis? Stel je de juiste vragen om tot een oplossing te komen? Wees vooral niet bang om verschillende verkooptechnieken te proberen of collega’s om hulp te vragen. Het gaat erom dat jij je skills zo optimaal mogelijk benut!  

Benieuwd naar de volledige cursus of een andere e-learning op het gebied van verkopen? Bekijk hier alle opleidingspakketten die SkillsTown heeft samengesteld voor Retail Opleidingen. 


Een bijdrage door online opleider SkillsTown