03/06/2021 | Leestijd 3 minuten

Stoppen of doorgaan? Dit zijn de kansen van Click & Collect

Heeft jullie winkel Click & Collect toegepast tijdens de coronacrisis? Ofwel: de klant bestelt een product online en haalt in de winkel op? Dan zijn jullie niet de enige, want enorm veel retailers hebben dit principe toegepast tijdens de pandemie. Maar is het eigenlijk verstandig om Click & Collect te blijven gebruiken als de covid-maatregelen zijn verdwenen? Dat onderzocht communicatiestudent Christy Bollen. 

Stoppen of doorgaan? Dit zijn de kansen van Click & Collect

In Whitepaper: Click & Collect als onderdeel van omnichannel zet Christy Bollen de voordelen en aandachtspunten van Click & Collect op een rij.

De winkels moesten dicht, maar bestelling afhalen mocht nog wel. Tijdens de lockdown schakelden steeds meer winkels over op Click & Collect. Dat betekende voor de meeste winkels het aanpassen van hun website en nieuwe taken voor de medewerkers. Nu de winkels weer open zijn rijst de vraag: is het slim om door te gaan met Click & Collect? Christy Bollen beschrijft in haar rapport de voor en nadelen voor winkeliers.

Handig aan Click & Collect: 

  • Online en offline shoppen: kunnen elkaar versterken
  • Omnichannel: de ervaring van de klant wordt nóg breder en alle offline en online kanalen sluiten naadloos op elkaar aan
  • Geen verzendkosten voor de klant en de winkel
  • Geen levertijd: een artikel kan (vaak) dezelfde dag worden opgehaald
  • Klant heeft zicht op de voorraad: en gaat dus niet teleurgesteld naar huis
  • Menselijk contact: blijft bewaard
  • Minder verpakkingen: immers, er is geen verzenddoos of folie nodig
  • Minder retourzendingen: de klant kan het artikel beoordelen, alvorens het mee te nemen 

Punten waar winkels met Click & Collect rekening mee moeten houden:  

  • Voorraadbeheer: winkels moeten hun aanbod scherp monitoren om Click & Collect te laten slagen 
  • Klantbeleving: moet makkelijk overvloeien tussen online en offline
  • Wel of geen minimumbedrag hanteren: waar zit de balans tussen een coulante service en een goed rendement?   
  • Realtime voorraad: wat er in de winkel ligt, moet in realtime worden bijgewerkt en aangevuld 
  • Annuleringsbeleid: winkeliers moeten keuzes maken over de voorwaarden om artikelen te retourneren.

De klant van nu, wil vooral gemak ervaren. Het vergt dus enige skills en inzet om Click & Collect toe te passen, en het succes hangt af van het businessmodel, maar mits goed onderzocht en toegepast, kan Click & Collect ook zeker na de coronacrisis de omnichannel beleving naar een hoger niveau tillen. 

Meer weten?

Wil jij weten hoe jij je kennis op het gebied van e-commerce kunt vergroten? En welke handige (gratis) e-learnings je kunt volgen? Verbreed je kennis met behulp van de e-Academy. Daar vind je een groot aanbod aan gratis e-learnings op het gebied van e-commerce. Bekijk hier het complete aanbod.

Meer info