Non-food winkels doen het goed: omzet stijgt in april 2025
Werk jij in een winkel in mode, sport, wonen of drogisterij? Dan heb je het misschien al gemerkt: het loopt weer lekker in de winkel. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is de omzet in de non-food retail in april 2025 met 5,2% gestegen ten opzichte van april vorig jaar. Ook werden er meer producten verkocht: het verkoopvolume ging met 3,8% omhoog.

Vooral kledingwinkels, doe-het-zelfzaken (inclusief keukens en vloeren), recreatieartikelenwinkels, schoenen- en lederwarenwinkels, drogisterijen en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet stijgen ten opzichte van april 2024. In tegenstelling tot deze positieve trend, noteerden winkels in consumentenelektronica een omzetdaling van 6,5%.
De foodsector zag een omzetgroei van 2,5%, maar daar daalde het aantal verkochte producten juist iets. Bij supermarkten was een groei te zien van 1,8%. Speciaalzaken zoals bakkers en slagers noteerden een groei van 7,7%.
Online verkoop groeide ook, maar minder hard: zo’n 2,4% meer omzet dan vorig jaar.
Wat betekent dit voor jou?
Als winkelmedewerker is het goed nieuws dat het beter gaat met de verkoop. Er komen meer klanten, er wordt meer verkocht en de sector laat zien dat ze sterk is – ook na lastige tijden zoals corona of personeelstekorten.
Dat het drukker wordt, merk jij misschien als eerste op de vloer. Goede service, samenwerken en overzicht houden blijven dan belangrijk.
Benieuwd naar het hele rapport van het CBS? Kijk dan op cbs.nl.