27/08/2021 | Leestijd 4 minuten

“Bestel je iets in onze webshop? Dan maken wij er een echt cadeautje van”

Mannenmodewinkel Rico Moda uit Goes is een van de trotse winnaars van de Dutch Retail Experience Awards 2021 die in juli werden bekendgemaakt. Het evenement is een lofzang voor winkels die hun beleving baseren op twee pijlers: authenticiteit en duurzaamheid. De Zeeuwse modezaak won in de categorie ‘Online’. Eigenaar Rico Nieuwenhuijse vertelt ons wat zijn geheime recept is voor de ultieme online klantbeleving.

“Bestel je iets in onze webshop? Dan maken wij er een echt cadeautje van”

Rico Moda heeft net een compleet nieuwe webshop opgetuigd met PWA: een progressive web app. Daarbij horen bijvoorbeeld een touch ID, een vinger ID én een face ID. En dat is uniek in Nederland, vertelt Rico: “Wij blijven graag bij de tijd. In ICT, maar ook in onze content. Dat onderscheidt ons van de rest. Zo houden wij bijvoorbeeld niet van lange teksten, maar van korte vlotte zinnen. En onze foto’s? Dat zijn geen bestaande stockfoto’s, maar zelf geschoten.”

Eigen unieke content

Rico Moda kiest er bewust voor om de foto’s van de leveranciers en merken links te laten liggen. In plaats daarvan kruipt het team zelf achter én voor de camera. “Elk product gaat apart op de foto. Als product only én met een model, voor in onze campagnes. Dat geeft ons de vrijheid om de looks zelf samen te stellen. Dat is één van de redenen dat onze online experience hoog gewaardeerd wordt.” 

Veel aandacht en liefde

Nog een reden? Aandacht en liefde voor de levering, zegt Rico: “Stel je eens voor… je bent in Parijs en wandelt een chique boetiek in. Daar koop je een prachtige trui. Die wordt netjes verpakt, in een mooi papier en een chique tas. Dolgelukkig loop je de winkel uit. Online shoppen bij Rico Moda moet net zo voelen. Dus bestel je iets in onze webshop? Dan maken wij er een echt cadeautje van. In een mooi vloeipapier en mét een persoonlijk bedankje. Alles voor het ‘wow- gevoel’. ”

Gouden team

Ook in de klantenservice zet Rico graag een stapje extra. Daarom werkt hij alleen met goed opgeleide en gepassioneerde mensen. “Ons team denkt écht met de klant mee. Wij zeggen niet zomaar wat, maar nemen echt de tijd voor een klant. Wij luisteren en adviseren. Dat vraagt om kennis van mode en verkoop. En natuurlijk om een gezonde dosis enthousiasme. Als je als verkoper enthousiast bent over een product, dan draag je dat uit naar de klant. Dát is het geheim van een succesvolle verkoop.”

Extra omzet tijdens corona

Ook leuk (en goed) om te weten: als je webshop succesvol is, kun je een (corona)crisis aan, zegt Rico: “In het begin van corona was het even schrikken, maar na een tijdje steeg de online omzet ontzettend hard. Dat was ook voor ons een verrassing. Onze klanten konden niet naar fysieke winkels, maar hadden toch de behoefte om leuke dingen te kopen. Bij Rico Moda was de ervaring goed, dus kochten ze massaal in onze webshop.”

Fysiek en online shoppen: onlosmakelijk met elkaar verbonden

Toekomstplannen? Die heeft Rico genoeg. Zo droomt hij er bijvoorbeeld van om uit te breiden, in vrouwen of kindermode. Maar voor nu houdt hij zich bezig met één concreet plannen: de stap over de (Zeeuwse) grens. “Online wil ik naar het buitenland. En fysiek? In ieder geval buiten Zeeland. Waarom? Omdat je online herkenbaarheid versterkt met fysieke winkels. Die twee zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden.”

Meer weten?

De e-Academy biedt een groot aantal gratis online trainingen op het gebied van e-commerce, bijvoorbeeld over reviews, marketing, SEA, SEO en artificial intelligence. Werk je in de detailhandel en wil jij weten welke handige e-learnings je allemaal kunt volgen, gewoon vanaf huis? Kijk dan ook eens hier.

Meer info