29/06/2020 | Leestijd 5 minuten

‘Juist in tijden van corona draait alles om beleving’

Sinds vier jaar werkt Barry van den Heuvel (op de foto rechts) voor Black & Blue, een Nijmeegse zaak waar belevenis, vriendschap en brotherhood centraal staan. Barry: “Bij ons vind je een wereld waarin mensen de tijd nemen om stil te staan bij de mooie dingen. Zowel bij het maken ervan als bij het delen met elkaar: extra belangrijk in tijden van corona.” 

‘Juist in tijden van corona draait alles om beleving’

Bij Black & Blue vind je herritage clothing met authentieke denim, leerbewerking en barbecues. Een vreemde combinatie? Niet volgens Barry: “Als je het zo hoort, klinkt het misschien een beetje gek, maar als je het in de winkel bij elkaar ziet, klopt het gewoon. Alles ademt de sfeer van Amerika. Van denim tot BBQ. Dat concept vinden de klanten heel verassend.” 

Bij Black & Blue ontmoet je geen verkopers, maar denim lovers met een verhaal. 

Denim lovers 

Tot vier jaar terug had Barry nog nauwelijks ervaring in de retail: “Bijna dertig jaar gelden, werkte ik op een blauwe maandag voor CoolCat. Nou, dat was ’t wel zo’n beetje qua retailervaring. Nee, deze baan heb ik vanwege mijn passie voor denim. Al jarenlang lees ik op fora over denim. Dit materiaal heeft zo’n boeiende geschiedenis. Dat maakt deze winkel ook zo bijzonder. Bij Black & Blue ontmoet je geen verkopers, maar denim lovers met een verhaal. Dat maakt de hele beleving hier net even anders dan anders.” 

Beleving 

Die beleving staat, ook tijdens de coronacrisis, nog steeds centraal, zegt Barry: “Op een redelijk relaxte manier houden wij hier afstand. Dat is in onze ruime winkel gelukkig ook heel goed te doen en inmiddels niet meer dan normaal. Iedereen weet het en de meesten respecteren het. En gaat het een keertje mis? Dan zeggen we er, op een relaxte manier, wat van. We maken het hier niet moeilijker dan het is. Zo bieden we onze klanten ook nog steeds een kop koffie of biertje aan. Het verschil met ‘vroeger’ zit hem dan vooral in de details. De koffie gaat nu in papieren bekers en de klant mag zelf zijn suiker pakken. Prima toch?”  

Trouwe kanjers 

Volgens Barry heeft Black & Blue een loyale klantenkring. Klanten die de winkel ook in het begin van de crisis trouw bleven: “Toen onze winkel tijdelijk sloot, ontmoetten wij onze klanten online. Op Facebook, Instagram en via nieuwsbrieven hielden we contact. Via deze kanalen bleven onze klanten hun bestellingen doen. Daar zijn wij ze super dankbaar voor. Als alles straks weer een beetje ‘normaal’ is, willen wij hen hiervoor bedanken. We denken aan een klein BBQ-feestje met een bandje, speciaal voor die trouwe kanjers. Want zonder hen, geen Black & Blue.” 

Proosten met nieuwe klanten 

In de afgelopen vier jaar maakte Barry zich het retailvak eigen. Of hij inmiddels is uitgeleerd? Barry: “Dat nooit! Ik merk dat onze klantenkring aan het veranderen is. Zo trekt Nijmegen de laatste tijd veel meer dagjesmensen en toeristen aan. Die nieuwe klanten wil ik beter leren kennen. Wat brengt hen naar Nijmegen? Wat verwachten zij van de retail? Waar kopen zij normaal hun kleding? En wat motiveert hen om bij Black & Blue naar binnen te stappen? Graag ga ik met hen het gesprek aan. Hoe? Wat denk je zelf! Onder het genot van een biertje natuurlijk. Gewoon bij ons in de winkel.” 

Meer weten?

Wil jij weten hoe je gastvrij met klanten kunt omgaan nu de anderhalve meter afstand verplicht is? Kijk dan een naar de 10 praktische tips & tricks van Chantal Riedeman.

Meer info  

Aanmelden nieuwsbrief  sign up for newsletter