Gratis slippers voor de zorgheldin
Hoe ga je als ondernemer en medewerker in de winkel met de corona-crisis om? “Creatief en sympathiek”, zegt Annet den Besten, medewerker bij schoenenzaak Wolkyshop. Samen met haar collega’s bedacht zij de ‘Zorgheldin-actie’: “Koopt de klant een paar schoenen, dan mag hij of zij van ons een paar Wolky-slippers cadeau doen aan iemand in de zorg. Een mooi gebaar én een slimme actie die ons de crisis doorhelpt.”
“In de week dat Rutte Nederland vertelde over de ‘intelligente lockdown’, besloten wij onze elf winkels alleen nog op afspraak te openen. Dat was best een heftige beslissing, maar op dat moment leek het ons de juiste. Er was nog te veel onzekerheid. Dat betekende echter niet dat we ons werk niet meer konden doen. We verlegden onze aandacht simpelweg naar onze online shop wolkyshop.com. Daar bieden we onze klanten hulp aan waar nodig. Online schoenen kopen, is voor veel van onze klanten namelijk best wel nieuw. Daarom mogen de klanten nu met ons bellen voor telefonisch advies. Aan de lijn vertellen we hen dan precies hoe zij, ook online, de perfecte Wolky-schoen vinden.”
Het zijn de kleine dingen die nu het verschil maken
Zorgheldin-actie
“Veel van onze klanten werken in de zorg. Wat is er dan leuker om hen, juist nu, in het zonnetje te zetten? Dat doen wij met de ‘Zorgheldinnen-actie’: gratis slippers voor een zorgheldin bij de aankoop van een paar schoenen. Deze actie past goed bij de tijdgeest en biedt ons ook nog eens een hele mooie kans om Wolkyshop te profileren. De klant bepaalt naar welke topper uit de zorg de slippers gaan. Natuurlijk mét een persoonlijke boodschap van de klant zelf. Zo hebben we allemaal het idee een steentje bij te dragen.”
Enthousiasme
“Hoe onze klanten reageren op de Zorgheldinnen-actie? Razend enthousiast! Ze vinden het sympathiek en dragen graag hun steentje bij. Zo kocht een dame deze week niet één, maar twee paar schoenen. Zo kon ze naar alle twee haar dochters, die in de zorg werken, een setje slippers sturen. Dat is toch geweldig?”
Het nieuwe normaal
“Sinds het Paasweekend zijn onze meeste winkels, met aangepaste openingstijden, weer open. We zijn inmiddels allemaal wat meer gewend aan ‘het nieuwe normaal’. En daar hoort shoppen ook weer bij. Natuurlijk met gepaste afstand en hygiëne-voorschriften. Zo helpen wij de klanten voorlopig niet fysiek meer bij het passen van de schoenen. Maar dat betekent niet dat we ze niet kunnen helpen. We moeten allemaal gewoon een beetje creatiever zijn. Mijn advies? Doe eens wat extra’s voor de klant. Verzin een sympathieke actie of bied, op afstand, een luisterend oor. Het zijn juist de kleine dingen die nu het verschil maken.”
Meer weten?
Wil je meer weten wat de gevolgen zijn van het coronavirus voor de retail en voor jouw werk in de winkel? Ga dan naar onze corona-pagina. Daar vind je ook manieren om als je de winkel niet open is, toch bij te blijven.