02/09/2018 | Leestijd 3 minuten

Goed gastheerschap: wat is dat nou eigenlijk?

Als  klanten  zich  op  hun  gemak  voelen,  zijn ze sneller geneigd om een knoop door te hakken. En daar valt nog een hoop winst te halen. Werk aan de Winkel ging in gesprek met Patricia van Amelsvoort, verkooptrainer bij Verkoopkracht. De oplossingen zijn vaak heel eenvoudig. Wat blijkt, een kopje koffie doet wonderen...

Goed gastheerschap: wat is dat nou eigenlijk?

Door  Patricia  van  Amelsvoort  

"Focus  niet  alleen  op  het  product  dat  je  verkoopt,  maar  vooral  ook  op  de  gastvrijheid  die  je  biedt.  Dat  ligt  misschien  voor  de  hand,  maar  maakt  écht  verschil."

Brabantse gastvrijheid 

Voor het nodige veldonderzoek moet je volgens Patricia naar hotelrestaurant De KASerne in Den Bosch. "Ik  was  er  laatst  voor  een  zakelijke  afspraak  en  beleefde vanaf de binnenkomst een topservice. De serveerster vroeg waar ik wilde zitten, nam mijn jas aan, en toen bleek dat er geen tafel in het bargedeelte meer vrij was, maakte ze gewoon even wat plaats in het restaurantgedeelte. Ik kreeg water bij mijn latte, kon een broodje bestellen voordat de keuken was geopend, ze leek met alles vriendelijk mee te denken. Toen ik haar uiteindelijk wees op het goede eten en de geweldige gastvrijheid zei ze: 'Dat doen we met liefde. In de horeca staat gastvrijheid voorop.'

Jas aannemen 

Daar kunnen we in de detailhandel, en met name de woonbranche, nog een voorbeeld aan nemen, zo meent Patricia. "Vraag je klant bij binnenkomst eens je die natte, zware jas aan kunt nemen, dat  winkelt  prettiger.  Bied  aan  om  meegebrachte  of  al  uitgezochte  spullen  achter  de  kassa  te  leggen,  zodat  je  klant  er  niet  mee  hoeft  te  sjouwen.  Serveer  een  kopje  koffie,  bij  voorkeur  niet  in  een  plastic  bekertje.  Besteed  aandacht  aan  je  uiterlijk  en  steek  desnoods  een  paar  bloemen  in  je  haar." 

Patricia spreekt uit ervaring. Ze stond jarenlang zelf op de winkelvloer en richtte uiteindelijk het bedrijf Verkoopkracht op, dat verkooptrainingen geeft binnen de woonbranche. Bovendien bundelt ze al die ervaring in een blog. En op 8 oktober en 9 november zal ze twee workshops geven in Kampen. Met een open inschrijving, just so you know! 

Meer weten? Klik hier.