Consumententrends 2022: de consument wil betere kwaliteit kleding
De consument gaat minder uitgeven aan fast fashion en wil betere kwaliteit kleding. Onderzoeksbureau Wovn deed onderzoek naar de consumententrends van 2022. De trend om kleding online te kopen zet stevig door, maar de consument wil tegenwoordig ook weten wát ze precies kopen, of kleding bijvoorbeeld duurzaam geproduceerd is of niet. FashionUnited heeft een aantal highlights uit het onderzoek op een rij gezet.
Online groeit door
Het consumentengedrag is door alle coronamaatregelen afgelopen jaren ingrijpend en blijvend veranderd.De consument heeft het online shoppen definitief omarmd, blijkt uit het rapport ‘Consumer fashion shopping trends 2022’. Voor de coronapandemie werd gemiddeld 51 procent van de kleding online gekocht, tegenwoordig is dat gemiddeld zelfs 68 procent. Vooral consumenten in de leeftijd van 45 tot 54 jaar zijn meer online gaan kopen. Het aandeel steeg hier van 39 procent voor de pandemie tot 70 procent nu. Kleding koopt men steeds online, maar de consument wil tegenwoordig ook weten wát voor kleding ze precies kopen.
Minder fast fashion
Waar, wat of hoeveel consumenten shoppen is ook veranderd de afgelopen tijd. Zo geeft 40 procent van de ondervraagde consumenten aan minder fast fashion te kopen. 34 procent zegt meer te geven om duurzaamheid en een kwart van de ondervraagden geeft aan duurdere kleding te kopen.
Deze veranderingen sluiten aan bij wat deelnemers zeggen over de doelen die ze hebben voor 2022, blijkt uit het onderzoek. Zo geeft 40 procent van de ondervraagden aan te willen investeren in items van een betere kwaliteit. En 39 procent zegt duurzamer te willen shoppen. Maar liefst een derde geeft aan dat ze juist minder kleding willen gaan kopen in 2022. De trend is dat consumenten manieren zoeken om bewuster en beter te consumeren.
Betere praktijken en betere kwaliteit
Consumenten stellen tegenwoordig ook andere eisen aan de kledingmerken. 62 procent van de deelnemers verwacht van merken dat ze meer aandacht besteden aan duurzaamheid en eerlijke praktijken in hun productieketen. En 59 procent van de respondenten wil dat merken kleding van betere kwaliteit gaan maken.
Toch zitten er ook tegenstrijdigheden de resultaten van het onderzoek, want 32 procent van de deelnemers geeft aan dat ze willen dat merken juist lagere prijzen hanteren. Aan duurzaamheid hangt een prijskaartje dat niet iedereen wil betalen.
Training Detex
Meer weten over duurzame mode? DETEX geeft een training over mode een duurzaamheid. Lees meer
Meer weten?
Dit nieuwsbericht is een bewerking van het artikel van FashionUnited. Lees hier het hele artikel.