28/04/2025 | Leestijd 3 minuten

36 miljard webshop-aankopen. De winkel staat onder druk: hoe verbinden we online en offline shoppen?

In 2024 gaven Nederlanders maar liefst 36 miljard euro uit in webshops. Met de snelle groei van online shoppen is de fysieke ‘gewone’ winkel onder druk komen te staan. In de non-food sector (zoals kleding en elektronica) is zelfs 30% van de winkels verdwenen. Dit blijkt uit een rapport van Rabobank (januari 2025). Maar maak je geen zorgen, er zijn slimme manieren om de werelden van online en offline shoppen met elkaar te verbinden.

36 miljard webshop-aankopen. De winkel staat onder druk: hoe verbinden we online en offline shoppen?

Online shoppen 2024

In 2024 gaven Nederlanders maar liefst 36 miljard euro uit aan spullen in webshops. En dat aantal blijft stijgen. Online winkelen groeit elk jaar met zo’n 5%, en het aandeel van online aankopen in de totale winkelomzet is inmiddels 22%. Maar daar blijft het niet bij.

Minder kledingwinkels en gadget-winkels

Vooral in de non-food sector (van kleding tot gadgets) is de online verkoop veel groter dan in de foodwinkels. En dat heeft impact op de winkelstraat: 30% van de stenen non-food winkels is in de afgelopen 15 jaar verdwenen.

Toename van buitenlandse webshops

Wist je dat 12% van de online aankopen naar buitenlandse webshops gaat? Dat betekent dat veel klanten hun spullen niet meer in Nederland kopen, maar ergens anders. Dit verhoogt de concurrentie voor de winkelstraten, want nu hebben we dus niet alleen te maken met andere fysieke winkels, maar ook met webshops van over de grens die 24/7 open zijn.

Fysieke winkel, maar dan anders

We blazen gewoon de winkelstraat nieuw leven in. Want fysiek winkelen blijft essentieel voor de consument. Winkels vormen dé plek waar mensen service, beleving en advies zoeken. Sterker nog, winkels zijn zelfs een ontmoetingsplek van een dorp of stad, zoals Marijn Verschure van CAST laatst opmerkte

Wat kun jij doen?

  • Maak de winkelervaring bijzonder: klanten willen niet alleen een product, ze willen een ervaring. Zorg dat je hen persoonlijk en snel helpt en zorg voor een fijne sfeer.
  • Maak een goede verbinding met online en offline: Veel klanten kijken online, maar kopen in de winkel. Of andersom: ze oriënteren zich in de winkel en bestellen daarna thuis. Zorg er dus voor dat de winkel waar jij werkt, ook die verbinding biedt tussen deze twee werelden. Dat kan bijvoorbeeld met click & collect (online bestellen, in de winkel ophalen).
  • Word een productkenner: Klanten willen meer dan ooit weten wat ze kopen. Als winkelmedewerker ben jij de expert. Wees dus goed geïnformeerd, volg een cursus, of oriënteer je op een nieuw retail-onderdeel.

Conclusie: De toekomst is nu

Kortom: online winkelen groeit enorm, maar dat betekent niet dat de fysieke winkel geen toekomst heeft. Door te focussen op service, klantbeleving en slimme samenwerking met onlinekanalen, kun jij ervoor zorgen dat jullie winkel ook in deze veranderende tijden succesvol blijft. Het is tijd om je ogen open te houden, kansen te grijpen en die klant in de watten te steken.