03/09/2025 | Leestijd 3 minuten

Voor Sophie is de schoenenbranche een aangename tussenpoos: “Schoenen maken een outfit compleet”

Hoewel Sophie Knijpinga (29 jaar) eigenlijk schilder van beroep is, werkt zij nu al enige tijd als 'tussenpoos' in de retail. Sinds eind vorig jaar is zij een van de vaste gezichten bij een populaire schoenenwinkel in Hilversum. Vooral het contact met de klanten maakt haar erg vrolijk. “Een blije klant is een blije Sophie”, zegt zij.

Voor Sophie is de schoenenbranche een aangename tussenpoos: “Schoenen maken een outfit compleet”

Van het schildersvak naar de retail, hoe is dat gegaan?

“Ik zie het als een zeer aangename tussenpoos. Ik ben opgeleid tot schilder en dat is dan ook echt mijn beroep. Ik ben nu bezig met mijn rijbewijs. Als ik dat heb gehaald, wil ik weer door in mijn eigen vak. Dat weten ze bij de winkel waar ik werk en dat is oké. Het is ook niet zo dat ik van plan ben om hier al heel snel weer weg te gaan. Voor nu heb ik het hier heel erg naar mijn zin.”

Wat zijn jouw taken?

“Dat ligt een beetje aan de dag. Er komt twee keer per week nieuwe voorraadt binnen. Op die dagen ben je daar, naast het helpen van de klant, druk mee. De andere dagen sta ik echt volledig op de winkelvloer. Maar wat er ook moet gebeuren, de klant gaat sowieso altijd voor!”

Hoe ga jij om met klanten?

“We bieden hoge service. Ik start zelf altijd heel subtiel het gesprek. Bijvoorbeeld met de vraag ‘Voor wat zoek je iets?’. De winkel heeft ook veel vaste klanten, ze zien een vertrouwd gezicht en weten je sowieso wel te vinden.”

Wat heb je geleerd van het werken in een winkel?

“Ik weet nu hoe ik op een kwade klant moet reageren, dat komt soms voor. Het gebeurt wel eens dat iemand al boos binnenkomt met een gekocht paar schoenen. Ik moet dan mijn best doen om mijn geduld te bewaren en rustig vragen welke oplossing de klant zelf wenst. Soms kan het op die manier worden opgelost en soms bied ik een andere optie aan.”

Waar is jouw speciale talent?     

“Ik ben een harde werker en ga altijd voor het uiteindelijke plaatje. Wat zoekt een klant? Daar ga ik naar op zoek, net zo lang tot we het hebben gevonden. Soms kom je bij iets anders uit. Als de klant maar tevreden naar huis gaat, dat is het belangrijkste.”

Wat maakt dit werk zo bijzonder voor jou?

“De blijdschap van klanten. Dit seizoen zijn er veel bruiloften. Schoenen maken een outfit dan vaak net even helemaal compleet; de kers op de taart! Maar er zijn ook klanten, vaak de wat oudere mensen die al jaren vaste klant zijn, die alleen even een kletspraatje komen maken en hier een kopje koffie drinken. Daar word ik ook blij van en dit is bovendien heel belangrijk. Je verkoopt misschien niets, maar zij komen een andere keer wel weer terug voor schoenen.”