21/04/2020 | Leestijd 4 minuten

Tuincentrum Leurs floreert ook tijdens de crisis

Het is nog maar drie maanden geleden als we Wilfred Jansen spreken in januari 2020. Een compleet andere tijd. De vrolijke verkoper vertelde ons toen nog met trots over de bloeiende business van Leurs Tuincentrum in Venlo. Wie kon weten dat er een crisis voor de deur stond? Plotseling werd winkelen een precaire, bijna militaire belevenis. We praten bij met Wilfred (40) over de coronamaatregelen.

Tuincentrum Leurs floreert ook tijdens de crisis

Omgeslagen 

Wilfred: “Het gaat naar omstandigheden goed. Maar als je mij een paar weken geleden zou bellen, had je een hele andere Wilfred gesproken. Ik was het spoor wel eventjes bijster, wie niet? De sfeer is compleet omgeslagen. Het ‘funshoppen’ dat bij een tuincentrum hoort, is veranderd in doelgericht aankopen doen. Ineens moeten we een vader met twee zoons aan de deur vertellen dat hij met maximaal één kind naar binnen mag, en klanten corrigeren als ze te dicht op elkaar staan... Daar zijn we best van geschrokken. Maar we willen heel graag klaarstaan voor de maatschappij. Ik heb recent een verlies binnen de familie door het coronavirus meegemaakt, dus ik weet waar we dit voor doen met zijn allen…”  

En aanpakken! 

“Gelukkig zijn we bij Leurs Tuincentrum meteen in de actiemodus gesprongen en hebben we van alles in gang gezet voor een extra stukje klantbeleving. Sommige plannen waren van korte duur, de drive-in plantenmarkt op de parkeerplaats bleek bijvoorbeeld lastig uit te voeren... In plaats daarvan hebben we nu een plantjesmarkt naast de entree, zodat mensen niet naar binnen hoeven om iets te kopen. Daar kunnen ze ook onze heerlijke Leurs-wafels en verse aardbeien krijgen. En dat levert weer een glimlach op. Leuk hè? Ook met het videoshoppen boeken we op dit moment veel succes. Een unieke service! De klant wordt met een videogesprek ‘ontvangen’ door een winkelmedewerker, die producten laat zien. Dat loopt goed!”    

Wafels en aardbeien  

Wilfred: “Natuurlijk is deze situatie niet altijd prettig. Veel klanten reageren niet happy als ze horen dat ze niet met hun gezinnetje naar binnen mogen. Toch doen we er alles aan om alsnog die ‘geluksmomentjes’ te creëren, waar Leurs voor staat. Het draait allemaal om de juiste toon en uitleg.”   

Drukte bij de bloemen  

“De winkel mag dan wel een stuk rustiger zijn. Maar op de snijbloemenafdeling, gaat het als een speer! Dat komt door de grote vraag naar boeketten die nu naar opa’s, oma’s en andere naasten worden gestuurd… Dat is wel vertederend. Normaal gesproken hebben we één truck rondrijden voor de bloemen, nu zijn dat er drie.”  

Roodborstjes 

Wilfred: “Vanochtend zag ik in het tuincafé van Leurs ineens vier roodborstjes rondvliegen. Die zien we niet zo vaak! Mooi toch? Volgens mij komt dat doordat het buiten nu veel rustiger is… Roodborstjes brengen bovendien geluk… Laten we hopen dat we na de coronacrisis de natuur weer een kans geven! Dan is het toch nog ergens goed voor geweest.”   

Meer weten?

Wil je weten hoe anderen omgaan met de coronacrisis, of waar je de nodige inspiratie voor het retailvak kunt doen als je winkel wél gesloten is? Kijk dan op onze coronapagina.

Meer info  

Aanmelden nieuwsbrief  sign up for newsletter