23/01/2021 | Leestijd 3 minuten

Tips over wat je online kunt doen tijdens de lockdown

Nu de winkels nog langer gesloten zijn is het extra belangrijk dat je in contact blijft met je klanten. Klanten mogen niet naar binnen, ook niet op afspraak. Maar wat kun je nog wél doen om ze te blijven verassen? We schreven al eerder een artikel waarin we creatieve ideeën deelden voor tijdens de lockdown. Nu duiken we in de wereld van online.  

Tips over wat je online kunt doen tijdens de lockdown

Lennart Koetsier, online expert bij Multiply, deelde in een blog een aantal tips over online communicatie voor de retail in deze bijzondere tijd. Er zijn mogelijkheden genoeg die je met je collega’s of werkgever in kunt zetten om de klanten uit de winkel ook online te blijven verassen. We zetten een paar tips op een rij. 

Tip 1: Blijf positief en laat van jullie horen 

Blijf communiceren naar klanten. Blijf positief en kom met opties voor de klant om de winkel te steunen. Denk hier bijvoorbeeld aan: 

  • Het verkopen van cadeaubonnen. 

  • Klanten vragen om leuke reviews te plaatsen op social media en/of Google. 

  • Klanten vragen de winkel te volgen op social media. 

Tip 2: Blijf klanten ook online inspireren met jullie advies en stijl 

Blijf regelmatig posten op social media. Probeer bijvoorbeeld eens een foto of filmpje te maken van een 'shop the look'. Trek een leuke set uit de winkel aan compleet met accessoires of creëer een leuk hoekje met verschillende woonaccessoires. Vertel er ook wat over. Eigenlijk precies zoals je dat normaal tegen een klant in de winkel zou doen. Ga dus ook zelf voor de camera staan met je collega’s (en werkgever). Klanten vinden het leuk om bekende gezichten te zien, juist ook online! 

Tip 3: Bedenk hoe je, ook nu, één op één advies aan de klanten kunt geven 

Misschien is een online adviesservice iets voor jullie winkel. Klanten willen graag je hulp in de winkel. Die kan je, ondanks de lockdown, misschien wel gewoon geven. Je kunt bijvoorbeeld een online (shop)afspraak maken via Zoom, Facetime, Skype of WhatsApp, waarin je met de klant de winkel doorloopt om te kijken of er iets leuks voor ze tussen zit. Er zijn winkels die op deze manier complete keukens verkopen, zonder dat klanten ook maar één stap in de winkel hebben gezet. Het werkt echt! 

Bron: COVID-19: Advies voor retail (inclusief online tips), Multiply.nl (15 december 2020). 

Meer weten?

In zijn blog geeft Lennard nog veel meer tips over online communicatie met de klant in de retail. Ben je benieuwd naar de volledige blog van Lennard? Die lees je hier.

Meer info