03/08/2016 | Leestijd 4 minuten

Scheur in granieten werkblad

Drieënhalf jaar na levering ontstaat, volgens consument Erik Lekkerkerk spontaan, een scheur in het granieten werkblad van zijn keuken. Hij vindt dat hij dit niet na zo kort gebruik hoeft te verwachten. Ondernemer Okkers is het niet met hem eens.

Scheur in granieten werkblad

Door Marjan Spronk

Hier moet sprake zijn van een externe oorzaak, niet van een gebrek in het product. Okkers is nog wel bereid tegen een gereduceerde prijs een nieuw werkblad te leveren, want sneu blijft het. Lekkerkerk meldt de klacht echter bij de Geschillencommissie Wonen, want hij wil een nieuw blad zonder bijbetaling.

De deskundige bezoekt de consument en bekijkt het blad. Achter de kookplaat bevindt zich een scheurtje van ca. 10 cm. Hij onderzoekt of de montage correct door Okkers is uitgevoerd en het blad overal voldoende is ondersteund. Dit blijkt het geval. Hij onderzoekt ook of een bij montage aangebrachte stalen plaat onder de kookplaat van invloed is geweest. Nee, constateert hij. Verder is de breuk pas ruim drie jaar na levering ontstaan. Al die factoren bij elkaar opgeteld maken dat de deskundige denkt dat er druk van bovenaf is geweest, waardoor het blad op een zwakke plek (bij een uitsparing) is bezweken.

De commissie buigt zich over het geval. Van non-conformiteit is, zo vindt zij, geen sprake. Het product kan namelijk nog gewoon gebruikt worden voor het doel waarvoor het is aangeschaft. Omdat daarnaast het product langer dan een half jaar in gebruik is, rust de bewijslast dat het product niet goed is op de consument. De ingeschakelde deskundige vindt het echter aannemelijk dat druk van bovenaf de oorzaak is. De consument is dus niet geslaagd in het leveren van dat bewijs.

Tips en weetjes:

  • Scheuren in granieten of natuurstenen werkbladen komen regelmatig voor. Het oordeel van de commissie verschilt, afhankelijk van de situatie. Mee in het oordeel wegen factoren als hoelang na levering de klacht is ontstaan, is het blad overal voldoende ondersteund, waar in het blad bevindt zich de scheur (een scheur in het midden kan bv. duiden op een hete pan) en is de montage correct uitgevoerd, etc.
  • De commissie vindt in deze zaak dat de scheur het gebruik van het werkblad niet in de weg staat en dus is er geen sprake van non-conformiteit. Een gunstige uitleg voor de ondernemer, maar de uitspraak verbaast wel enigszins. Op een stoel met beschadigd leer kun je ook nog gewoon zitten… De esthetiek bij woonproducten is voor consumenten echter zeer belangrijk.
  • Gedurende jouw garantieperiode zal de commissie eerder een klacht gegrond verklaren dan buiten de garantie. De rapportage van een deskundige die al dan niet een voor de hand liggende oorzaak opvoert of constateert dat alles al dan niet volgens de regels van goed vakmanschap is gemonteerd is binnen de garantieperiode van doorslaggevend belang. Zorg dat je zelf al eventuele montagefouten hebt uitgesloten.

Marjan Spronk is beleidsadviseur consumentenzaken bij INretail. Zij houdt zich bezig met nieuwe consumentenwetgeving (lobby en voorlichting leden), de inhoud van algemene voorwaarden en CBW-erkend-garanties en onderhoudt de contacten met de Geschillencommissie.