22/02/2021 | Leestijd 4 minuten

“Onze wekelijkse windowshop trekt veel -nieuwe- klanten.”

Valentijnsdag was voor onderneemster Sanne Kuiper (31) hét moment om extra groots uit te pakken met een etalage vol hartjes en cadeautjes. Ondanks de lockdown zijn de etalages van haar winkels, Huis van Schagen en Huis van Bergen, blikvangers die voor veel bekijks zorgen. Zij zet haar windowshop bewust in als ‘lokkertje’. “Corona leert ons extra creatief te zijn.” 

“Onze wekelijkse windowshop trekt veel -nieuwe- klanten.”

Dat liep even anders…

Eind 2019 ging een langgekoesterde droom van Sanne in vervulling. In het pand naast haar dameszaak, opende zij een herenafdeling. Op 27 februari opende Sanne trots de deuren. Helaas moest zij die op 15 maart alweer noodgedwongen sluiten. Toch zat Sanne niet bij de pakken neer. Integendeel zelfs! Met haar team bedacht zij talloze creatieve ideeën. En dat werpt nu z’n vruchten af.  

Coronawijsheid

Sanne: “Ik ben nu zo dankbaar voor wat ik in de afgelopen jaren heb opgebouwd: kennis, kunde, een topteam én geweldige klantrelaties. Veel van onze vaste klanten steunen ons door dik en dun. Zowel in de eerste als in de tweede lockdown. Maar, die support kwam niet zomaar aanwaaien. Daar moesten we onze klanten wel toe verleiden. Dat doen wij met social media, surprisebags én adembenemende etalages, die voor veel mond-tot-mondreclame zorgen.”

Extra aandacht

Al sinds de eerste lockdown verrast Sanne haar klanten met modeshows op social media, persoonlijke belletjes over de laatste collectie en surprisepakketten: “De meiden die hier werken, verkopen de collectie middels filmpjes op social media. Zij trekken de kleding zelf aan, waardoor de klant goed ziet hoe het staat en vertellen erover. Daarnaast stellen wij verassingsboxen samen. De medewerkster die de klant het beste kent, vult zo’n box. En de klant? Die vindt al die persoonlijke aandacht maar wat leuk!” 

Feestje in de etalage

Daarnaast stelt Sanne met haar team wekelijks (!) een nieuwe windowshop samen. Sanne: “Onze wisselende windowshop trekt (nieuwe) klanten aan. Zeker nu, met click en collect. We krijgen ontzettend veel leuke reacties. En de mond-tot-mondreclame doet ook zijn werk. Iedere week weer bedenken we wat nieuws. Dat is leuk voor de klant, maar ook een feestje voor onszelf!”

Onmisbaar team

Volgens Sanne heeft haar team het nu soms nog drukker dan toen de winkel open was: “De telefoon gaat vaak, er komen veel appjes binnen, er moeten filmpjes gemaakt en gepost worden, iemand doet de bezorging en dankzij click en collect is er nu ook een loket geopend. Kortom, onze medewerkers zijn nu héél hard nodig.  

Nieuwe skills

Eén van die medewerkers is Corina Laan. Zij ziet de coronacrisis als een interessante leerschool: “Natuurlijk is het niet leuk dat de winkel niet open mag, maar daardoor leer ik nu ook heel veel nieuwe skills. Normaal gesproken krijg ik een klant in de winkel, die kleed ik aan, reken ik af en dat is het. Nu lopen wij met de meiden zelf model, maken we filmpjes, plaatsen we posts op social media, bellen we over een bestelling, pakken we bestellingen in, bezorgen we bestellingen aan huis en plannen we afspraken in voor click en collect. En dan heb ik het nog niet eens over private shopping en surpriseboxen. Die services verleenden wij in het verleden nooit. Maar de klanten vinden het nu zó leuk. Ik weet zeker dat we die services er in de toekomst inhouden. Dat danken wij aan corona.”