30/09/2025 | Leestijd 4 minuten

Namaak is hot! We shoppen ‘dupes’ van luxe merken

Waarom zou je €2.600 betalen voor de Bottega Veneta Cassette Bag – met het iconische gevlochten leer – als je in de gezellige kledingwinkel om de hoek een bijna identieke ‘dupe’ oftewel ‘lookalike’ vindt voor nog geen tiende van de prijs? ‘Goedkoop is duurkoop’, denk je? Niet per se, aldus NRC. Echt en nep zijn tegenwoordig steeds moeilijker van elkaar te onderscheiden. 

Namaak is hot! We shoppen ‘dupes’ van luxe merken

‘Dupes’ zijn overal

Loop door een willekeurige winkelstraat en je ziet ze vaker dan je denkt: tassen met gespen zoals Hermès nabootsen of laarzen in Acne-stijl. ‘Dupes’ lijken erop, maar zijn het nét niet. Al sinds de eerste Parijse modeshows worden catwalklooks gekopieerd, en sinds de jaren ’90 schalen ketens als Zara en Mango dat op. De huidige explosie komt vooral door de opmars van Chinese webshops. 

‘Nep’ is soms beter

Neem nou de transparante Alaïa-ballerina’s: de ‘dupes’ daarvan worden door experts vaak steviger en mooier bevonden dan het originele paar. En dat staat niet op zichzelf. Dankzij de razendsnelle informatie op social media zoals TikTok en Instagram. Zo zijn we allemaal razendsnel op de hoogte. En het gaat niet alleen om budgetsites als Shein en Temu, maar ook om copycats van hoogwaardige kwaliteit. 

Birkin-tas? €20.000

En geef de consument eens ongelijk. Vroeger grapten we dat een designerpronkstuk een maandsalaris kostte. Tegenwoordig mag je er gerust een jaarsalaris voor neertellen. In een aflevering van ‘Sex and the City’ uit 2001 zette het personage Samantha Jones zichzelf nog op de wachtlijst voor een Hermès Birkin Bag van 4000 dollar. Anno 2025 zou ze er tussen de €13.500 en €20.000 moeten neertellen. 

Slim is het nieuwe chic

Dus namaak is niet langer gênant. Eerder het tegenovergestelde. Met de astronomische prijzen van luxeproducten – denk aan de €1.500 kostende Balenciaga-plastic shopper - is slim het nieuwe chic. TikTok-fashionista’s pronken trots met hun vondsten. Het lijkt een soort lifestyle-hack: dezelfde exclusieve look zonder het exclusieve prijskaartje.

Beauty-dupes

Ook in de beautywereld vliegen de ‘dupes’ je om de oren. Zo haalde Kruidvat deze zomer het Australische merk MCoBeauty binnen - dat bekendstaat om spotgoedkope varianten van exclusieve merken als Dior, Nars en Charlotte Tilbury. Een voorbeeld: hun variant van de beroemde Flawless Filter Foundation kost nog geen vijf euro – tegenover zo’n vijftig voor het origineel.

Mag dit?

Zolang er geen beschermd logo of merk wordt gekopieerd, mag er verrassend veel worden nagemaakt. Daarom zie je tassen met dezelfde steek maar nét een andere gesp, of foundations van MCoBeauty in bijna identieke verpakkingen met nét een andere naam. 

Schaduwkant

De herkomst in de modewereld is vaak troebel, dat geldt zowel voor een designtas uit een luxe flagshipstore als een copycat van Amazon. In het NRC-artikel werd beschreven hoe zelfs exclusieve modehuizen als Loro Piana, Dior en Armani betrokken bleken bij slechte omstandigheden in verre fabrieken. Zo zie je maar: duur is niet altijd duurzaam, goedkoop is lang niet altijd goed en andersom.  De echte waarde zit in weten waar een product vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Blijf dus vooral vragen stellen en doe je onderzoek als je gaat (in)kopen.