Junelle (28) werkt bij Sacha en is dol op schoenen: “Hier kan ik de klant écht helpen”
De 28-jarige Junelle Ravenberg werkt sinds vier jaar bij Sacha in Utrecht. “Ik wilde heel graag werken op een plek waar ik zelf ook graag kom. Aangezien ik heel veel schoenen heb, voldoet Sacha hier volledig aan. Ik vind het leuk om mensen te helpen bij het vinden van de perfecte schoen, maar bijvoorbeeld ook een mooie tas.”
Hoe ben je bij Sacha terechtgekomen?
“Ik kwam hier al als klant en was heel fijn geholpen door de manager. Toen ik zag dat er een vacature was, heb ik gesolliciteerd.”
Wat doe je precies en ben je ook in die richting opgeleid?
“Ik ben verkoopmedewerker, maar ik heb totaal andere studies gevolgd. Zo heb ik een tijdje sociologie gestudeerd en daarna Japanse studies. Beide opleidingen bleken het niet voor mij te zijn en toen ben ik mijn interesse achterna gegaan: schoenen!”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“We starten de dag meestal met schoonmaken, kortingsacties klaarmaken en bijvoorbeeld schoenen afprijzen. Ook wordt bekeken wat de omzettarget voor die dag is. De rest van de dag help ik uiteraard de klanten en tussendoor wordt alles continu opgeruimd en rechtgezet.”
Wat maakt het werken bij Sacha zo leuk?
“Ik vind het leuk om de klanten te benaderen en te helpen. Vanuit een andere winkel heb ik ook een andere ervaring. Daar mocht ik de mensen helemaal niet helpen en moest tik alleen maar opruimen. Nu kan ik écht helpen.”
Wat heb je geleerd in de jaren bij Sacha?
“In het begin was ik best een beetje nerveus als ik op klanten af wilde stappen. Door het gewoon te doen, word je hier steeds meer ervaren in. Inmiddels ben ik helemaal op mijn gemak en ga ik veel sneller een praatje met mensen maken dan in het begin.”
Hoe zorg jij voor extra service richting de klanten?
“Ik probeer altijd in te spelen op de interesses. Als ik bijvoorbeeld oorbellen of een tas in een bepaalde stijl zie, dan ga ik daar op door en zoek ik een schoen die binnen die stijl past. Ook geef ik complimenten als iets leuk staat.”
Waar blink je in uit?
“Ik krijg vaak te horen dat ik een lieve uitstraling heb en de klant goed aanvoel. Ik probeer ook echt moeite te doen, goed te helpen en enthousiasme te tonen, ik denk dat dat heel belangrijk is.”
Lukt het om zelf de verleiding zoveel mogelijk te weerstaan?
“Eerlijk is eerlijk; ik heb echt heel veel schoenen en tassen. Dat was al zo, maar inmiddels heb ik misschien wel een beetje te veel. Toen ik vorig jaar de kerstboom wilde pakken, moest ik eerst een stuk of twintig schoenendozen verplaatsten, haha!”
Wanneer is jouw werkdag ‘geslaagd’?
“Als ik een drukke dag heb gehad, gevuld met gezellige klanten.”
Hoe zie je jouw toekomst?
“Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik weet wel dat ik niet meer naar school ga. Wellicht pak ik een thuisstudie op. Een andere optie is om door te groeien binnen Sacha. Ik ben al gevraagd voor assistent-manager. Er zijn mooie kansen dus.”