Groot aan de kleine Noord
Ze zeggen wel eens: ‘Wie de schoen past trekke hem aan’. Dat geldt wat mij betreft zeker voor Raymond en Petra Groot uit Hoorn. Schuldig.. waaraan? Ja, ze zijn vet schuldig. Oh, das lekker dan. Ze geven het ook toe. ‘Wij bouwen voor de bezoekers en klanten een onvergetelijk feestje’.

Door: Harry Bijl
Samen vormen ze een uniek ondernemerskoppel. Ze voelen en vullen elkaar feilloos aan. Raymond is de drukke ras entertainer en verkoper. Petra kenmerkt zich als de stille kracht. Ze brengt rust en heeft een goede neus voor vorm en styling. In de recent verbouwde winkel aan de kleine Noord 18 zijn de twee levens versmolten tot een unieke schoenenwinkel.
In alles wat je bij Groot ziet, voel je de passie die Raymond en Petra erin hebben gelegd. Het gaat over hun gastvrijheid, het vakmanschap, de gezelligheid, de liefde voor eten en drinken en zeker over hun passie voor schoenen. Met hun warme karakters geven ze je altijd een fijn gevoel. Het gaat er bij hun om dat jij en ik ons plezierig voelen. Er is nooit een verkoop push te bespeuren. Soms denk ik wel: “Raymond je mag best aan jezelf denken hoor’. Raymond en Petra staan ook altijd klaar om andere retailers te inspireren, of zelfs tegen een vergoeding te helpen. Dat siert ze. Waar vind je ze nog?
In de gezellige straat ligt de zwarte loper uit. Welkom voel je je vanaf de eerste stap die je in de winkel zet. Petra wilde heel bewust bereiken dat klanten zich onthaasten. Dat is super gelukt. Je voelt onbewust dat er iets met je gebeurt. Als je verder de winkel in loopt vergeet je de straat. In de winkel blijf je om je heen kijken, er is veel te ontdekken. Displays en de muren verhalen over het verleden van het pand. Je voelt zelfs het ambachtelijke van de schoenenfabriek die de vader van Raymond in de Beemster had. Alles bij elkaar is deze winkel een bijzondere verkoopplek. Er wordt bewust maar zeer harmonieus gespeelt met licht, geur en muziek.
De exclusieve schoenencollecties, voor zowel mannen als vrouwen, zijn met zorg en liefde samengesteld. Hier gaat het niet om grote aantallen maar om de Groot gedachte. ‘De emotie van klanten raken’. De juiste producten aanbieden en deze in een gastvrije omgeving tonen en/of verkopen. Het verkoopteam snapt van welke aandacht klanten houden. Er staat altijd een lekkere versnapering op de tafel, de koffie geurt en samen genieten van een lekker onthaastmoment vindt iedereen heerlijk toch? In de kleine Noord voelt het Groot.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.