23/03/2016 | Leestijd 2 minuten

Duurzaamheid

Volgens mij is iedere woonwinkel op de één of andere wijze wel met duurzaamheid bezig. Wellicht begint het al met het scheiden van afval, het meenemen van verpakkingsmateriaal bij de klant en het gebruiken van speciale lijmen of verven, die minder milieubelastend zijn (voor een deel verplicht door wettelijke maatregelen).

Duurzaamheid

Door Theo van Elk

Milieubewust bezig zijn


Maar realiseer je goed dat duurzaamheid verder gaat dan het netjes verwerken van verpakkingsmateriaal. Duurzaamheid kun je ook actief gebruiken als onderscheidend element voor je woonwinkel. Rijden je medewerkers in electrische auto’s, liggen er zonnepanelen op het dak van de winkel, gebruik je het juiste papier voor de folder ? Maar ook bij het maken van collectie – keuze’s kan duurzaamheid een belangrijke rol spelen: welk hout is verwerkt in een stoel, worden materialen gerecycled, is je leverancier een “cradle–to–cradle” bedrijf.

Duurzaamheid is namelijk niet een hype bij de consument. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de consument steeds meer bewust is van gezonder leven en de kwaliteit van de leefomgeving. Dit betekent dat men bij de keuze voor een product ook gaat kijken welke maatregelen een winkel hiervoor genomen heeft.

En eigenlijk is het werken aan een duurzaamheid een randvoorwaarde, waar je als moderne ondernemer aan moet voldoen. En als je in staat bent om een stapje extra kan doen, dan kan het ook nog een kans zijn om een extra streepje voor te halen bij de bewuste consument. Neem jij de handschoen op?


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.