14/10/2020 | Leestijd 4 minuten

Corona en de winkel: veiligheid voorop

De geruchtenmachine draaide al een paar dagen overuren: er zouden strengere maatregelen komen om het coronavirus terug te dringen. Dat is inderdaad het geval. ‘Feitelijk gaan we naar een gedeeltelijke lockdown’, sprak een bezorgde Rutte tijdens de persconferentie op 13 oktober. De maatregelen hebben ook gevolgen voor winkels in de non-food. 

Corona en de winkel: veiligheid voorop

De aangescherpte maatregelen gaan woensdagavond 14 oktober om 22.00 uur in en zullen zeker vier weken van kracht blijven. Na twee weken wordt „de balans opgemaakt” om te bepalen of de restricties nog langer gaan duren of moeten worden aangescherpt. De maatregelen hebben ook gevolgen voor winkels. Die moeten om 20.00 uur dicht. Koopavonden worden geschrapt. Winkels die levensmiddelen verkopen, zoals supermarkten, mogen wel later openblijven. In de detailhandel worden afspraken gemaakt over strikte naleving van de protocollen. Als het te druk wordt, of de basisregels worden niet nageleefd kan (een deel van) een locatie worden gesloten. De handhaving wordt aangescherpt. 

Een veilige werk- en winkelomgeving  

Winkels moesten al een deurbeleid voeren om te voorkomen dat te veel mensen tegelijk in de winkel zijn en dat wordt nog belangrijker. Dit is om te zorgen dat klanten en medewerkers 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden. De richtlijn is 1 persoon per 10 vierkante meter. 
Daarnaast is het belangrijk om handreinigers en ontsmettingsmateriaal beschikbaar te stellen en om een duidelijke routing aan te geven. Je kunt ook eigen maatregelen treffen voor veiligheid en hygiëne te zorgen. Kijk hier voor meer informatie per branche over de maatregelen die genomen kunnen worden. 

Verder blijkt uit onderzoek dat consumenten wel willen winkelen, als het maar veilig is en er niet teveel mensen tegelijk in de winkel zijn. Koopavonden worden geschrapt, maar winkels mogen wel tot 20.00 uur open blijven Een manier om te zorgen dat consumenten gespreid kunnen winkelen kan zijn om de openingstijden in de avonden iets te verruimen, met één of twee uur. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten hier (zeker) gebruik van willen maken.  

Wees duidelijk 

Goede communicatie is belangrijk om winkelen zo veilig mogelijk te maken, zowel tussen werkgever en medewerkers als tussen medewerkers onderling. Maar ook hoe medewerkers met klanten communiceren speelt daarbij een grote rol. Posters en borden met de regels en richtlijnen helpen daarbij. Je kunt zo duidelijk laten zien hoe de winkel de veiligheid waarborgt en welke hygiënemaatregelen er zijn.  

Mocht je ondanks de maatregelen in jouw winkel toch een onveilig gevoel hebben, bespreek dit dan vooral met je leidinggevende.  

Mondkapje of niet? 

Een nieuwe maatregel is dat, zodra dat juridisch is vastgelegd, er een algehele mondkapjesplicht komt in binnenruimten, zoals winkels. Veel medewerkers dragen in de winkel al mondkapjes en klanten doen dit ook. Het dringende advies van de overheid voor nu is dan ook om dit te (blijven) doen. 

Denk met je team en werkgever na hoe je winkel veilig, aantrekkelijk én gastvrij blijft voor klanten, en altijd terecht kunnen rekenen op extra service!