Black Friday in coronatijd
Black Friday. Op 27 november gaat het weer los tijdens het uitverkoopsspektakel dat uit de VS is komen overwaaien. Je kent wel de taferelen van dikke rijen klanten en stampvolle winkels. En dat is precies wat we nu niet willen. Tegelijkertijd is de beroemde sale een belangrijk verkoopmoment voor winkels. Hoe kunnen winkels zorgen voor een veilige Black Friday?
Gespreide Black Friday
Onderzoek van brancheorganisatie INretail wijst uit dat 35% minder winkels dit jaar meedoen aan Black Friday ten opzichte van vorig jaar. Veel retailers zijn van plan om hun uitverkoop te spreiden – dus in fases aan te bieden over een langere periode, bijvoorbeeld een heel weekend of een hele week. Veiligheid staat voorop. De meeste winkels doen ontzettend hun best om alles in goede banen te leiden en klant een veilige winkelomgeving te bieden. Daar zijn verschillende oplossingen voor, denk aan:
- Spreiding van de sale: richt je niet op ene vrijdag, maar zorg voor een gefaseerde uitverkoop. Online: zet online kanalen in voor de sale.
- Looproute: bouw de winkel om voor een andere routing en meer spreiding.
- Bewegwijzering: met de juiste bewegwijzering maak je het klanten makkelijk om de juiste richting te volgen.
- Openingstijden: steeds meer winkeliers gaan vroeger open of juist later dicht om alle mensen de kans te geven rustig te winkelen met een veilig gevoel.
- Private shopping: maak online afspraken met klanten.
- Goed voorbeeld: zorg voor een warm welkom met mondkapje op en communiceer de regels op een vriendelijke manier.
- Communicatie: informeer klanten online over zaken als openingstijden en veiligheidsregels, zodat voorbereid en veilig komen winkelen.
Verantwoord winkelen
Om het geheugen even op te frissen, bij dezen nogmaals de Richtlijnen van de Rijksoverheid:
- Klanten blijven bij klachten thuis en laten zich testen.
- Houd 1,5 meter afstand van medewerkers en elkaar. Ook vóór de winkel.
- Houd je aan het deurbeleid en gebruik daartoe verschafte middelen.
- Klanten winkelen zo veel mogelijk alleen (en indien nodig met één lid van het eigen huishouden).
- Klanten wassen de handen voor en na het winkelen.
- Klanten en medewerkers dragen een mondkapje in winkels en andere voor publiek toegankelijke binnenruimtes.
- Reken zo veel mogelijk af met pin of contactloos.
Veilig werken
Weet jij eigenlijk hoe het zit bij jouw winkel? Wat doe jij als er ineens een massa mensen naar binnen wil om koopjes te scoren? Schroom vooral niet om de veiligheid ter discussie te stellen bij je leidinggevende. Want de winkel moet wel een gezonde omgeving blijven voor jou, je collega’s en klanten.
Zie voor meer informatie het artikel van De Ondernemer.