29/09/2020 | Leestijd 3 minuten

Alles op alles om een lockdown te voorkomen

Het coronavirus is met een opmars bezig. Begin september sloegen de signaalwaarden voor een aantal regio’s al rood uit. Maandag 28 september zijn tijdens de persconferentie nieuwe maatregelen aangekondigd om een tweede lockdown te voorkomen. Wat betekent het voor winkels? 

Alles op alles om een lockdown te voorkomen

Maximum aantal klanten ongewijzigd, wel strenger deurbeleid  

Voor winkels geldt dat er geen vast maximum is voor het aantal bezoekers. Winkels moeten ervoor zorgen dat klanten altijd 1,5 meter afstand kunnen houden. Hiervoor dien je een deurbeleid te voeren. Als leidraad kan je hanteren dat één klant per tien vierkante meter ervoor zorgt dat het niet te druk wordt in de winkel. Let op dat het maximum aantal klanten in de winkel goed zichtbaar is aan de buitenkant van jouw winkel. 

Mondkapjes 

In de steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag worden winkeliers geadviseerd om mondkapjes te gebruiken in de winkel. Zowel voor werknemers als voor klanten. Het is een advies, de ondernemer beslist hier zelf over.  

Bruidsmode en maatwerk  

Voor de contactberoepen, zoals bruidsmode en maatwerk, geldt dat er een registratie van contacten is vereist. Dit mag heel simpel in een schriftje worden bijgehouden. Als het maar wordt genoteerd. Zorg dat je zowel de naam als het telefoonnummer van de klant opschrijft. 

Wat kunnen winkels doen   

Dit kunnen winkels doen om te zorgen dat klanten veilig en verantwoord kunnen winkelen: 

  • gebruik signing in je winkel; 
  • zorg dat iedereen op de hoogte is van de aanscherping van de coronamaatregelen; 
  • plak het maximum aantal bezoekers (weer) op de deur; 
  • controleer of alle hygiëne maatregelen nog steeds worden nageleefd. 

Wat kan jij doen? 

Het coronavirus is er nog altijd en neemt ook toe. Daarom is het belangrijk om juist nu alert te blijven. Tijdens je werk, maar ook als privépersoon. Uit feiten blijkt namelijk dat het grootste gedeelte van de besmettingen in de privésfeer plaatsvindt. Wees verstandig en houd je aan de richtlijnen van het RIVM. In het kort zijn dit de belangrijkste regels: 

  • Houd 1,5 meter afstand (ook bij familie en vrienden of op feestjes) 
  • Blijf thuis bij klachten 
  • Zorg voor een goede hygiëne (handen wassen). 

Omgaan met klanten 

Wat als je gasten zich niet aan de richtlijnen houden? Kan je ze daarop aanspreken? En hoe doe je dat dan precies? We zien dat een grote groep mensen steeds 'soepeler' wordt, hoe blijf je gastvrij en 'gezellig'? Bekijk deze korte powervideo waarin Chantal Riedeman van Shopology uitlegt hoe je klanten op een charmante manier tot de orde roept. 

Meer weten?

Winkels moeten ervoor zorgen dat klanten veilig en plezierig kunnen winkelen. Om jullie hiermee te helpen hebben we een aantal korte filmpjes gemaakt met tips hoe je dat kunt doen.

Meer info