16/09/2019 | Leestijd 4 minuten

“Alle hens aan dek! Zo gaat het bij Blijdesteijn Mode…”

Modehuis Blijdesteijn in Tiel is een bekende naam met ruim anderhalve eeuw bedrijfshistorie, zes generaties en 220 kledingmerken in de rekken. Dat schept nogal wat verwachtingen, als we personal shopper Ellen Draaijer (36) mogen geloven. “Veel klanten vinden het zelfs een beetje spannend om hier te komen.”   

“Alle hens aan dek! Zo gaat het bij Blijdesteijn Mode…”

“Volgens mij is de grootste valkuil binnen de detailhandel dat te veel medewerkers te snel een klant willen helpen. "

Kleine vijver

Ellen: “Ik heb altijd al een fascinatie voor familiebedrijven gehad. Waarschijnlijk omdat ik ermee ben opgegroeid. Mijn grootouders hadden een eigen kledingwinkel in Sneek en deze is nog steeds in de familie. Mijn ouders runden een bouwmanagementbedrijf waar mijn zusje en ik in werkten. Maar ik wilde vooral heel veel andere dingen uitproberen. Na mijn studie aan de TMO Fashion Business School in Doorn heb ik onder andere inkoop en sales gedaan voor private labels. Maar ik wilde toch op zoek naar werk waar ik echt blij van word.”  

Kannen en kruiken 

Het duurde niet lang voordat Ellen besefte dat ze weer, net als vroeger, in een winkel wilde staan. “Ik kreeg een baan bij Blijdesteijn, nu zo’n vijf jaar geleden. Dat klikte meteen. Niet alleen door de vriendelijke collega’s, maar ook door het multibrand-karakter van deze grote winkel. Dat past gewoon bij me. De werkdag van een verkoper in een grote zaak is heel maakbaar. Je ‘kiest’ echt uit wat je gaat doen. Dat geeft vrijheid. Ik ben begonnen als floormanager op de afdeling Casual, en daar ben ik eigenlijk nog steeds het vaakst te vinden.”   

Alle hens aan dek

“Voor mij is een winkel de meest natuurlijke omgeving die er is. Een soort tweede huis. Je ontvangt de klant, maakt plezier... En je zet een sfeer neer met zijn allen. Bouwt op elkaar. Als je even vastzit met het helpen van een klant, roept een collega: ‘Wacht even, ik heb nog wel een leuk jurkje liggen!’ Dat scheelt. Vooral in het voorjaar, als de bruidsmoeders hier op zoek zijn naar iets moois, is het echt een kwestie van: alle hens aan dek!”  

Natuurlijke wijze

“Te veel medewerkers willen direct een klant helpen. Dat is volgens mij de grootste valkuil binnen de detailhandel. Een leuk, mooi gesprek is wat mij betreft waardevoller. Ik geloof dat zoiets op een natuurlijke wijze moet verlopen. Met een rustige begroeting en oprechte interesse kom je al heel ver.”  

On  the  job

“Er wordt bij Blijdesteijn van alles georganiseerd op het gebied van informatieavonden, trendpresentaties en verkooptrainingen… Elk seizoen weer. Ik vind het fijn om die handvaten te krijgen. Stel, ik zou ooit nog een opleiding volgen, dan zou dat weer iets compleet anders zijn. En niet mode gerelateerd, zodat ik me weer op een andere manier kan ontwikkelen. Een soort gezonde opfrisbeurt, bijvoorbeeld in visual marketing. Nieuwe manieren ontdekken waarop je je als bedrijf kunt presenteren… En verder wil ik gewoon ‘on the job’ blijven leren, natuurlijk! Elke dag is een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen en leermomenten.”