Header image

Veiligheid/criminaliteit

Voor meer veiligheid op je werk zorgen doe je met een training die je leert omgaan met agressie in de winkel en hoe je weerbaarder wordt op je werkplek. Bijna 40% van alle medewerkers die in een winkel werken krijgt te maken met agressieve klanten, diefstal of een overval. Via Werk in de Winkel vind je verschillende fysieke en online retail trainingen en cursussen voor werknemers en werkgevers in de detailhandel om te leren om te gaan met zulke onveilige situaties. Zo sta jij als werknemer of werkgever in de retail sterker en veiliger op de werkvloer.


Veiligheid/criminaliteit

  Word diefstal en agressie de baas - Online training - Centrum voor criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Weet ook wat je moet doen bij winkeldiefstal, agressie of overval. Volg de gratis online trainingen die het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) hierover ontwikkelde.

De online trainingen geven jou en je personeel informatie en tips voor het juiste gedrag bij diefstal, agressie en overval. Je kunt de training volgen op een moment dat het jou uitkomt, vanachter de eigen computer. Aan het einde volgt een toets. Bij voldoende score ontvang je een persoonlijk certificaat. De trainingen zijn gratis. 

  Veilig werken in de winkel (e-learnings) - FHKN

Bijna 40% van de medewerkers die in een winkel werkt, krijgt te maken met agressieve klanten, diefstal of een overval. Met alle gevolgen van dien. Gelukkig kun je je hiervoor wapenen. Door te leren hoe je om kunt gaan met agressieve klanten; hoe je agressie en diefstal voorkomt en wat je moet doen als je iemand aanhoudt of slachtoffer wordt van een overval. 

FNV en FHKN hebben hiervoor de website www.veiligwerkenindewinkel.nl gelanceerd. Hier vind je allerlei e-learnings en trainingen. 

  • Klantgerichtheid tegen criminaliteit
    Klantgerichtheid als wapen tegen criminaliteit? Jazeker! Juist door klantgericht te werken voorkom je diefstal en is de kans dat klanten verbaal agressief worden veel kleiner. Hoe je dat doet, leer je in de online training. 
  • Omgaan met verbale agressie 
    Verbale agressie als gevolg van bijvoorbeeld een klacht is erg vervelend. Verbale agressie kan bovendien snel escaleren naar gewelddadig gedrag. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan, leer je in de online training. 
  • Openen en sluiten van de winkel 
    Het openen en sluiten van de winkel zijn ‘gevaarlijke’ momenten. Het zijn vaak de momenten waarop overvallers hun slag slaan. Gelukkig kun je hier iets aan doen om dit te voorkomen. Hoe je dat doet leer je in deze online training. 
  • Veilig achter kassa en toonbank 
    Achter de kassa werken brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. Je hebt te maken met geld en daardoor ook een kwetsbare positie. Hoe je die rol zo veilig mogelijk uit kunt oefenen, leer je in de online training. 
  • Verkopen van alcohol en tabak 
    Soms moet je ‘nee’ verkopen. Helaas leidt dat niet altijd tot begrip bij klanten. In deze module leer je meer over de regels en hoe je zo veilig mogelijk ‘nee’ verkoopt, mocht je dat toch moeten doen. 
  • Help, een overval 
    We hopen dat je hier nooit mee te maken krijgt. Het meemaken van een overval is een gevaarlijke en vaak traumatische gebeurtenis. Weten hoe je het beste kunt handelen tijdens een overval, kan je helpen om voorbereid te zijn, mocht het je toch overkomen. Dat leer je in deze online training. 
  • Aanhouden winkeldief 
    Het aanhouden van een winkeldief is best spannend. De klant die steelt zou agressief kunnen worden. Hoe je het beste iemand kunt aanhouden leer je in deze online training. 
  360 graden video's - Centrum voor criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

Het CCV heeft ook bewustwordingsvideo’s ontwikkeld met behulp van 360 gradentechniek. Op deze manier waan je je in levensechte situaties. De video’s zijn gemaakt voor onder andere winkel- en horecapersoneel en gericht op preventie van overvallen en winkeldiefstallen. 

Voor winkeliers en horeca zijn de volgende video's beschikbaar: 

Alle 360-gradenvideo’s van het CCV vind je in de 360° CCV-app, die te downloaden is in de Apple App Store en Google Play store.

  Laat je niet overvallen - e-learning - Centrum voor criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

In deze korte online training leer je aan de hand van filmpjes en fotosituaties hoe je het risico op een overval zoveel mogelijk kunt verkleinen. En hoe je het beste kunt reageren tijdens en na een overval. Kies een reactie en zie direct hoe dat uitpakt. Test tot slot je kennis en ontvang een persoonlijk certificaat. 

De training bestaat uit vijf korte modules en een toets.

Deze online training gaat over het voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal. Je leert hoe je klanten in verschillende situaties het beste kunt aanspreken om agressie en winkeldiefstal te voorkomen en wat je kunt doen als het toch gebeurt. De training duurt ongeveer 45 minuten. 

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Klantbenadering
  • Ongewenst gedrag
  • Winkeldiefstal
  • Klachtafhandeling
  • Omgaan met agressie

Volg de e-learning 'Voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal'

  Training Omgaan met agressie - KIEM!

Om ervoor te zorgen dat klanten zich in jouw winkel thuis voelen, is het van belang dat jij als medewerker kunt zorgen voor een plezierige en veilige sfeer in de winkel. Boze of zelfs agressieve klanten zijn helaas niet altijd te voorkomen, maar het is wel van belang de boosheid of agressie zo snel mogelijk ongedaan te maken zodat andere klanten hier geen last van hebben en de situatie niet uit de hand loopt. Tijdens deze praktische training leer je hoe je agressief gedrag kunt voorkomen en hoe je het best kunt handelen om escalatie van de situatie te voorkomen. Zo draag je bij aan optimaal werkplezier voor jezelf en winkelplezier voor je klanten. De training is geschikt voor iedereen die op de winkelvloer staat.

De training bestaat uit twee fysieke trainingen van circa 3 uur.

Klik hier voor meer informatie over deze training.

Agressie in de winkel

Agressie in de winkel kan in allerlei vormen voorkomen; van verbaal agressieve klanten tot winkeldiefstal. Door te weten wat je kunt verwachten en hoe je daarop kunt reageren, sta je sterker op de werkvloer. Zo kun je winkeldiefstal voorkomen door klantgericht te werken en kun je leren hoe je kunt voorkomen dat een conflict met een agressieve klant escaleert. Werk in de Winkel is er voor medewerkers in de retail, daarom bieden wij verschillende trainingen en cursussen speciaal voor de detailhandel om te leren hoe je kunt bijdragen aan meer veiligheid op je werk.

Cursussen veiligheid in de winkel

Als werknemer, maar ook als werkgever of leidinggevende, is het belangrijk te kunnen anticiperen op onveilige situaties in de winkel. Op Werk in de winkel vind je verschillende geaccrediteerde opleiders die trainingen en cursussen aanbieden waarmee je de informatie krijgt die bijdragen aan een veilige winkel, zoals:

  • E-learnings over hoe je met klantgerichtheid diefstal kunt voorkomen;

  • Cursus omgaan met en reageren op verbale agressie;  

  • Praktijktrainingen voor meer veiligheid op je werk;

  • Trainingen om je voor te bereiden op een overval. Hoewel we natuurlijk hopen dat je dit nooit hoeft mee te maken, is het belangrijk voorbereid te zijn op zo een situatie waarin je je onveilig op je werk voelt.

Leer alles over meer veiligheid op je werk

Sta met meer zekerheid in de winkel door te weten hoe je om kunt gaan met onveilige en onprettige situaties op de werkvloer. Bij Werk in de Winkel ondersteunen we medewerkers in de retail en detailhandel door een overzicht te bieden van cursussen en trainingen om onder andere te leren hoe je onveilige situaties kunt voorkomen en ermee om leert gaan, zodat er  meer veiligheid is op je werk. Bekijk alle opleidingen hieronder: