Header image

Retailopleidingen

Werk in de winkel werkt samen met de beste opleiders in de retail die opleidingen, trainingen en cursussen geven op het gebied van onder andere vakkennis, verkoopskills, leidinggeven en veiligiheid in de winkel en nog veel meer. We hebben de mogelijkheden voor je op een rijtje gezet.


Veiligheid op je werk

Veilig werken in de winkel (e-learnings) - FHKN  

Bijna 40% van de medewerkers die in een winkel werkt, krijgt te maken met agressieve klanten, diefstal of een overval. Met alle gevolgen van dien. Gelukkig kun je je hiervoor wapenen. Door te leren hoe je om kunt gaan met agressieve klanten; hoe je agressie en diefstal voorkomt en wat je moet doen als je iemand aanhoudt of slachtoffer wordt van een overval. 

FNV en FHKN hebben hiervoor de website www.veiligwerkenindewinkel.nl gelanceerd. Hier vind je allerlei e-learnings en trainingen. 

  • Klantgerichtheid tegen criminaliteit
    Klantgerichtheid als wapen tegen criminaliteit? Jazeker! Juist door klantgericht te werken voorkom je diefstal en is de kans dat klanten verbaal agressief worden veel kleiner. Hoe je dat doet, leer je in de online training. 
  • Omgaan met verbale agressie 
    Verbale agressie als gevolg van bijvoorbeeld een klacht is erg vervelend. Verbale agressie kan bovendien snel escaleren naar gewelddadig gedrag. Hoe je hier het beste mee om kunt gaan, leer je in de online training. 
  • Openen en sluiten van de winkel 
    Het openen en sluiten van de winkel zijn ‘gevaarlijke’ momenten. Het zijn vaak de momenten waarop overvallers hun slag slaan. Gelukkig kun je hier iets aan doen om dit te voorkomen. Hoe je dat doet leer je in deze online training. 
  • Veilig achter kassa en toonbank 
    Achter de kassa werken brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. Je hebt te maken met geld en daardoor ook een kwetsbare positie. Hoe je die rol zo veilig mogelijk uit kunt oefenen, leer je in de online training. 
  • Verkopen van alcohol en tabak 
    Soms moet je ‘nee’ verkopen. Helaas leidt dat niet altijd tot begrip bij klanten. In deze module leer je meer over de regels en hoe je zo veilig mogelijk ‘nee’ verkoopt, mocht je dat toch moeten doen. 
  • Help, een overval 
    We hopen dat je hier nooit mee te maken krijgt. Het meemaken van een overval is een gevaarlijke en vaak traumatische gebeurtenis. Weten hoe je het beste kunt handelen tijdens een overval, kan je helpen om voorbereid te zijn, mocht het je toch overkomen. Dat leer je in deze online training. 
  • Aanhouden winkeldief 
    Het aanhouden van een winkeldief is best spannend. De klant die steelt zou agressief kunnen worden. Hoe je het beste iemand kunt aanhouden leer je in deze online training. 
Veilig werken in de winkel (klassikale trainingen) - FHKN  

Praktijktraining 
De praktijktraining duurt ongeveer 3 uur. In deze tijd behandelen we een aantal inzichten, tips en trucs die ervoor zorgen dat je weerbaarder wordt op je werkplek. Wat doe je bijvoorbeeld als een klant tegen je uitvalt? Weten hoe je dan moet reageren is heel anders dan daadwerkelijk ook zo reageren. Dat oefenen we in deze training. 

Voor wie is deze training?
Voor iedereen die in de winkel werkt en beter wil leren omgaan met moeilijke situaties. Je kunt de training individueel volgen, maar ook bijvoorbeeld met je hele team of bijvoorbeeld met een aantal winkels in de winkelstraat. Ook als je net in de winkel werkt is de training ook heel nuttig. 

Train-de-trainer
Het volgen van één training maakt iemand nog geen expert. Het is belangrijk om het thema regelmatig te blijven herhalen. Daarom is er de mogelijkheid om een train-de-trainer te volgen. In deze training leren deelnemers hoe zij zelf hun kennis en kunde kunnen overdragen op collega’s. 

Voor wie?
De train-de-trainer is geschikt voor medewerkers die het leuk vinden om anderen iets te leren. Daarnaast hebben zij al veel kennis over het thema veiligheid. In de train-de-trainer is er vooral veel aandacht van hoe je kennis overbrengt. 

Training Omgaan met agressie - KIEM!  

Om ervoor te zorgen dat klanten zich in jouw winkel thuis voelen, is het van belang dat jij als medewerker kunt zorgen voor een plezierige en veilige sfeer in de winkel. Boze of zelfs agressieve klanten zijn helaas niet altijd te voorkomen, maar het is wel van belang de boosheid of agressie zo snel mogelijk ongedaan te maken zodat andere klanten hier geen last van hebben en de situatie niet uit de hand loopt. Tijdens deze praktische training leer je hoe je agressief gedrag kunt voorkomen en hoe je het best kunt handelen om escalatie van de situatie te voorkomen. Zo draag je bij aan optimaal werkplezier voor jezelf en winkelplezier voor je klanten. De training is geschikt voor iedereen die op de winkelvloer staat.

De training bestaat uit twee fysieke trainingen van circa 3 uur.

Klik hier voor meer informatie over deze training.

Aanmelden nieuwsbrief  sign up for newsletter