17/03/2021 | Leestijd 5 minuten

Verleid en verras: 5 tips voor een goede etalage

Eindelijk! De regels zijn iets versoepeld. De winkels mogen weer (gedeeltelijk) open voor shoppen en afhalen op afspraak. Dat betekent: mensen naar je winkel. Al is het maar voor tien minuten. In dat moment kun jij je klanten ‘live’ informeren én inspireren. Bijvoorbeeld met een aantrekkelijke etalage. Hoe je dat aanpakt? Etaleurs Caroline Haaker (Designing Haaker) en Willemijn de Wit (Bijenkorf) geven tips. 

Verleid en verras: 5 tips voor een goede etalage

Caroline ziet de etalage als hét visitekaartje van de winkel: “Laat je nieuwe collectie zien. Vertel jouw verhaal. Prikkel de zintuigen. Verleid en verras. Kortom: breng dat ‘feel good’ moment van het shoppen weer een beetje terug. Hoe? Met stopkracht en storytelling.” Volgens Caroline beslist een voorbijganger in één seconde of hij wel of niet stopt om bij je winkel naar binnen te kijken. Caroline: “Je etalage moet anders zijn dan die van je buren. Het moet prikkelen en een verhaal vertellen. Een uniek en inspirerend verhaal.Daarmee creëer jij ‘stopkracht’: de voorbijganger stopt, kijkt naar binnen en wordt verleid.” Caroline noemt de etalage een onmisbaar deel van je marketing: “Een etalage is als een stukje storytelling. Doe je het goed? Dan voldoet je etalage aan communicatieve eigenschappen. Welk verhaal vertel je? Aan wie vertel je het? En met welk doel?” 

QR-codes

Willemijn vult aan: “Het vertellen van ons verhaal, in onze etalages, is nu belangrijker dan ooit. Waarom? Omdat de etalage het enige fysieke communicatiemiddel is dat wij op dit moment hebben. In onze etalages gebruiken wij duurzame producten en materialen. Die presenteren we creatief aan de hand van een inspirerende boodschap. Op dit moment vind je ook scanbare QR-codes op onze ramen. Die linken de klant naar onze webshop. Ideaal in een periode van lockdown.”

5 Tips van Caroline Haaker van Designing Haaker

  1. Vertel een verhaal
    "Straal originaliteit uit. Waarin onderscheidt jouw winkel zich? Welke doelgroep spreek je aan? Welke stijl past daarbij? En welk gevoel? Kortom: vertel jouw verhaal in jouw etalage.
  2. Kies voor één stijl
    “Welke stijl past er bij jouw (marketing)verhaal? Grafisch, strak of speels? Kies bewust voor één stijl en laat die stijl, keer op keer, terugkeren in je etalage.
  3. .Keep it clean!
    “Zorg ervoor dat je etalage schoon en goed verlicht is, waardoor je producten mooi uitkomen.”
  4. Verleid vanuit een understatement
    “Prop je etalage niet vol, maar verleid vanuit een understatement. Maak keuzes en selecteer een paar complete sets. Zo laat je op een rustige manier ook je accessoires zien.”
  5. Pak je moment!
    “In deze tijd is ieder moment er één, dus pak je moment! Verzorg je etalage en pas deze frequent aan. Verras en verleid!”

5 tips van Willemijn de Wit van de Bijenkorf

  1. Straal hoop uit
    “Creëer een boodschap die positiviteit en hoop uitstraalt. Wij vernieuwen deze boodschap continu. Zo prikkelen we de fantasie en de zintuigen van onze klant. Ook in tijden van Corona doen wij dit door vooruit te kijken, autoriteit te claimen en vooral: te durven.”
  2. Besteed aandacht aan details
    “De etalage is momenteel het enige beeld dat de klant van je winkel ziet. Verzorg die etalage dan ook extra goed. Een verzorgde etalage laat zien dat jij zorgvuldig met je winkel omgaat.
  3. Laat het licht aan 
    “Laat zien dat je er (nog) bent. Je wilt je producten nog steeds aanbieden en in de spotlight zetten.” 
  4. Breng ritme aan 
    “Plaats je mannequins op een rij of in een duidelijke andere vorm. En presenteer kleinere artikelen in een flinke hoeveelheid én in een ritme. Daarmee verstrek jij de boodschap.”
  5. Pas de etalage aan de seizoenen/ tijdsgeest aan 
    “Kijk vooruit. Wees nieuwsgierig, sta open om te leren en zie kansen en mogelijkheden. Op die manier sta je altijd open voor nieuwe ideeën en inzichten, die je vervolgens kunt toepassen in je campagnes en etalages.”